Badania mówią, że branża marketingowa potrzebuje nowych pracowników, a pandemia wręcz powiększyła zapotrzebowanie na kompetencje z tego obszaru. Obecnie pracownicy powyżej 50. roku życia są zatrudniani w mniej niż połowie firm zajmujących się komunikacją marketingową. Przedsiębiorcy z sektora jednak zaczynają dostrzegać plusy pokolenia Silver jako pracowników, a w uzupełnieniu ich umiejętności może pomóc nowy projekt dofinansowanych szkoleń.
Marketing potrzebuje pracowników
Komunikacja marketingowa jest jednym z najważniejszych i najbardziej dynamicznie zmieniającym się sektorem, warunkujących rozwój polskiej gospodarki. Jak pokazuje cykliczne badanie IAB/PwC AdEx, służące do mierzenia wydatków na reklamę internetową, rok 2020 zakończył się dla rynku reklamy cyfrowej kolejnym wzrostem wartości oraz złamaniem magicznej granicy – pierwszy raz w historii wydatki przekroczyły 5 miliardów złotych.
Jeszcze przed pandemią badania wskazywały na brak wystarczających kompetencji u pracowników sektora i trudności z ich pozyskaniem na rynku. Raport wydany w marcu 2020 przez IAB Polska („Kapitał Ludzki w SKM”, edycja 2019) wskazuje, że najwięcej pracowników (76%) było rekrutowanych do obszaru marketingu online, a największym wyzwaniem dla rekruterów był brak wystarczającej liczby wykwalifikowanych kandydatów na rynku (78% odpowiedzi).
COVID-19, który zmusił przedsiębiorstwa do natychmiastowej cyfryzacji, jeszcze bardziej zwiększył zapotrzebowanie na kompetencje marketingowe związane z wprowadzeniem nowych strategii, zmianą podejścia do planowania kampanii, zarzadzania projektami, a także przestawieniem się na digitalowe narzędzia. Otworzyło to drogę do przekwalifikowania się i zdobycia pracy zupełnie nowym rzeszom ludzi. Ci, którzy pracę utrzymali często musieli/muszą uzupełnić swoje zawodowe umiejętności. Czy są to nowe możliwości dla pokolenia 50+? Jak najbardziej tak!
Pokolenie 50+ vs branża marketingu
Jak wygląda sytuacja osób dojrzałych na marketingowym rynku pracy? Z raportu przygotowanego przez Sektorową Radę ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej w 2021 roku wynika, że pracownicy powyżej 50. roku życia są zatrudniani w mniej niż połowie badanych firm zajmujących się komunikacją marketingową. Przyczynami są, m.in., chęć utrzymania wizerunku młodego i dynamicznego zespołu przez pracodawcę, większym ryzykiem wypalenia zawodowego w grupie 50+ , różnice międzypokoleniowe w komunikacji z zespołem czy też trudności w nabyciu nowych kompetencji i zmianie wyuczonych schematów. Jednakże badanie pokazało również, że branża dostrzega i coraz bardziej otwiera się na Silversów:
- Według pracodawców, dla osób powyżej 50. roku życia odpowiednie są stanowiska kierownicze z uwagi na posiadane doświadczenie i szerokie kontakty biznesowe. Wyzwanie jednak stanowi jednak fakt, że aplikowanie na tego typu pozycje w firmach jest bardzo utrudnione – te stanowiska są już zazwyczaj zajęte.
- Dla małych przedsiębiorstw ważne jest, aby nowy pracownik nie odszedł po roku lub dwóch. Dlatego chętniej zatrudniają starsze osoby, gdyż są one bardziej lojalne wobec pracodawcy. Zdecydowana większość respondentów w badaniu ilościowym zgodziła się ze stwierdzeniem, że pracownicy powyżej 50. roku życia są bardziej przywiązani do swojego stałego miejsca pracy.
- Osoba pięćdziesięcioletnia poszukująca pracy jest uznawana za osobę zdeterminowaną, terminową, na którą można liczyć.
- Pracownicy 50+ to osoby, które cechuje chęć stabilizacji, przy jednoczesnym zdobywaniu nowego doświadczenia.
- Sytuacja rodzinna (np. brak obowiązku opieki nad małym dzieckiem) sprzyja godzeniu życia zawodowego z prywatnym, a tym samym zwiększa dyspozycyjność pracownika i minimalizuje ryzyko wystąpienia „awaryjnych” sytuacji w pracy. Pracodawcy w pierwszej kolejności wymieniali doświadczenie (liczba przepracowanych lat) w branży jako kluczowy atut w sektorze komunikacji marketingowej.
Rozwiń marketingowe kompetencje – szkolenia dofinansowane przez PARP
W związku z sytuacją rynkową i wzmożoną potrzebą kompetencji marketingowych w branży, to dobry moment na przekwalifikowanie (jeśli jesteś osobą szukająca pracy), a także (jeśli jesteś pracodawcą) na zainwestowanie w rozwój zawodowy i rekrutację osób 50+.
W ww. raporcie Rady Sektorowej jako najważniejsze dla branży komunikacji marketingowej wskazywano kolejno: kreatywne myślenie, innowacyjność, komunikatywność, znajomość rynku, branży. Z kolei najczęściej wskazywanymi kompetencjami twardymi potrzebnymi do pracy w sektorze komunikacji marketingowej są: obsługa narzędzi cyfrowych (innych niż MS Office i komunikatory) oraz znajomość narzędzi online SEO, SEM, Programmatic.
W tym celu można skorzystać z nowego projektu PARP: Kompetencje dla sektorów 2. Dofinansowaniem w wysokości do 80% objęte są szkolenia spełniające kryteria zdefiniowane przez Sektorową Radę ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej. Dotyczą one szerokiego spektrum wiedzy z marketingu, a także umiejętności miękkich (wszystkie znajdują się w Bazie Usług Rozwojowych)
Dofinansowanie skierowane jest do mikro, małych i średnich firm działających w Sektorze Komunikacji Marketingowej. Przedsiębiorstwa w PKD swojej działalności muszą mieć wpisane co najmniej jeden z poniższych kodów:
- 58.1 – Wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania
- 59 – Działalność związana z produkcja filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych
- 60 – Nadawanie programów ogólnodostępnych i abonamentowych
- 73.1 – Reklama, badanie rynku i opinii publicznej
Do projektu można zgłaszać pracowników na umowę o pracę, pracowników tymczasowych oraz właścicieli i wspólników firmy.
Jeśli chcesz skorzystać z dofinansowania, wypełnij TEN FORMULARZ: www.parp.gov.pl/component/site/site/formularz-zgloszeniowy-kompetencje-dla-sektorow-2 przygotowany przez PARP.
Bieżące informacje o projekcie dofinansowania i kompetencjach marketingowych znajdziesz też na profilu Rady Sektorowej na LinkedIn.
Komentarz redakcyjny Flexi.pl:
Jak dotąd ogłoszenia o pracę w obszarze marketingu były kierowane przede wszystkim do ludzi młodych. Bo tylko oni mieli wystarczające umiejętności związane z nowymi technikami oraz działali przy tym kreatywnie. To oczywiście stereotyp, ale mocno trzymający się na rynku rekrutacji. Sektorowa Rada ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej zauważa jednak zmianę. Z jednej strony mamy zwiększone zapotrzebowanie na pracowników marketingu i brak wystarczającej liczby kompetentnych pracowników. Z drugiej strony okazuje się, że coraz więcej osób dojrzałych z Pokolenia Flexi posiada nie tylko umiejętności obsługi narzędzi ze świata cyfrowego, ale do tego są oni wciąż kreatywni i mają niezwykle cenną, bo kompleksową, wiedzę na temat świata biznesu, w którym marketingowiec ma działać skutecznie. Stąd kierowanie szkoleń do osób dojrzałych, które mogą wzmocnić posiadane przez nich kompetencje. Zainteresowanych zachęcamy do korzystania.