Czy skuteczna rekrutacja zaczyna się od wartościowego ogłoszenia? Flexi.pl sprawdza!

17 marca 2022 | Rynek pracy/ Zatrudnienie/ Aktywizacja zawodowa | Artykuły

Czy skuteczna rekrutacja zaczyna się od wartościowego ogłoszenia? Flexi.pl sprawdza!

*grafika stylizowana na stare ogłoszenie redakcyjne

Skuteczne ogłoszenie rekrutacyjne?

Dobrze napisane ogłoszenie ma bezpośredni wpływ na efektywność rekrutacji, ponieważ dzięki temu dział HR nie będzie musiał przeglądać aplikacji niespełniających niezbędnych warunków, co pozwala na sporą oszczędność czasu. Według najlepszych standardów ogłoszenie o pracę powinno zawierać takie informacje jak :

  • nazwa firmy - marka pracodawcy jest czasem głównym powodem, dla którego kandydaci decydują się na wysłanie aplikacji. Jeśli firma nie jest na rynku rozpoznawalna, to warto w kilku zdaniach ją przedstawić, by zachęcić potencjalnych pracowników do aplikowania;
  • opis stanowiska pracy;
  • dokładnie sprecyzowane wymagania wobec kandydata – kogo firma poszukuje oraz jakie wykształcenie i umiejętności powinien posiadać kandydat. Specjaliści HR radzą, by nie wskazywać więcej niż 10 wymagań – większa ich liczba zniechęca poszukujących pracy;
  • wysokość wynagrodzenia (może być podana w widełkach). Ten element bywa w ogłoszeniu pomijany, a przecież to wysokość zarobków jest kluczowa dla większości kandydatów, wielu z nich pominie ofertę, która nie podaje takiej informacji;
  • godziny pracy oraz lokalizacji firmy;
  • dokumenty wymagane w pierwszym procesie rekrutacji;
  • benefity, czyli korzyści jakie firma oferuje osobom przyjętym do pracy;
  • czas trwania rekrutacji – część kandydatów ma zobowiązania wobec innego pracodawcy, więc preferowany termin rozpoczęcia pracy jest ułatwieniem w określeniu dyspozycyjności.

Podczas redagowania ogłoszenia trzeba szczególnie uważać na sformułowania, których nie wolno użyć ze względu na ich dyskryminacyjny charakter. W Polsce, zgodnie z art. 18 (3a) par.1 Kodeksu pracy, wszyscy pracownicy powinni być traktowani równo podczas nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, a także w zakresie warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń. Nie można zatem w ogłoszeniach umieszczać wymagań dotyczących cech indywidualnych, kandydatów takich jak: płeć, wiek, niepełnosprawność, rasa, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkowa, pochodzenie etniczne, wyznanie i orientacja seksualna. Niestety pracodawcy często łamią ten zakaz, jak choćby w znanym wszystkim sformułowaniu o oferowaniu pracy w „młodym, dynamicznym zespole”. Taka treść sugeruje, że mają na myśli tylko określoną grupę wiekową. Można zatem szukać „juniora”, ale nie młodej osoby. Należy też pamiętać, że pewne informacje zawarte w ogłoszeniach potrafią już na wstępie zniechęcić kandydata do pracodawcy. Najmniej lubiane są dyspozycyjność w weekendy i święta, zmianowość, wymagane certyfikatu poświadczającego znajomość języka obcego, a nawet konieczność napisania listu motywacyjnego.


Źródło: raport: Jakość Procesów Rekrutacji 2019, Aplikuj.pl

Gdzie zamieścić ogłoszenie

Najwięcej ogłoszeń publikuje się dziś w sieci, gdzie jest sporo portali ogłoszeniowych. Dobrym pomysłem jest też ich publikacji w mediach społecznościowych. Na Facebooku powstają grupy, które zrzeszają osoby posiadające wspólne zainteresowania, potrzeby, interesy. Coraz częściej tworzone są fora poświęcone poszukiwaniu pracy. Jeśli pracodawcy uda ci się do takiej grupy dołączyć, może zyskać kanał komunikacji z potencjalnymi kandydatami do pracy. Dobrym pomysłem jest także zamieszczenie ogłoszenia np. na LinkedIn, serwisie poświęconym właśnie społecznościom pracodawców, kandydatów i pracowników. Poza siecią można też wykorzystać prasę lokalną lub (jeśli np. poszukiwany jest pracownik do sklepu) lub nawet osiedlową tablicę ogłoszeń. W przypadku, gdy firm szuka wysokiej klasy specjalistów  z doświadczeniem, i o określonych kompetencjach najlepszą taktyką jest skorzystanie z usług profesjonalnych firm rekrutacyjnych.

Szukamy pracowników 50+

Coraz więcej firm rekrutuje dojrzałych pracowników. Za chwilę stanie się to po prostu koniecznością ze względu na zmieniające się trendy. Dziś już 40% naszego społeczeństwa stanowią osoby po 50 roku życia, a zgodnie z prognozami demograficznymi w 2040 będzie ich już 50%. Wiele osób z pokolenia silver generation, także po osiągnięciu wieku emerytalnego, będzie chciało lub musiało pracować. Dla niektórych jest to niezbędne dla utrzymania równowagi psychicznej, inni potrzebują podjąć pracę by z powodu niskiej emerytury poprawić swoją sytuację finansową. Starsi pracownicy mają dla pracodawców dużo atutów. Podstawowy z nich to duże, nawet 30-letnie doświadczenie, ponadto, jak pokazuje badanie Pracuj.pl pracodawcy u silversów cenią wysoki poziom wykonywanej pracy (58%), otwartość i gotowość do dzielenia się wiedzą oraz doświadczeniem z młodszymi pracownikami (57%). Jeśli pracodawcy szukają starszego pracownika, 50+, to najlepiej, by publikowali ogłoszenia w  mediach tradycyjnych jak portale ogłoszeniowe czy serwis Urzędu Pracy. Social media nie sprawdzają się w tej grupie


Źródło: Pracuj.pl

Benefity – czym zachęcić pracownika?

Skuteczne ogłoszenie powinno zawierać informacje o korzyściach  związanych z pracą na danym stanowisku i w danej firmie. Dla wielu pracowników te dodatkowe zalety mogą nawet rekompensować wysokość wynagrodzenia. Jakie mogą być pozapłacowe benefity? Bardzo różne. Jak wynika z badania „Confidence Index” przeprowadzonego w II kwartale 2019 r. przez firmę rekrutacyjną Michael Page najważniejszy jest dla pracowników dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej (89%). Niewiele mniej, bo 75% ankietowanych chciałoby otrzymać dodatkowe ubezpieczenie na życie. Aspekt ten jest szczególnie istotny dla osób powyżej 50 r. ż. Menedżerowie z kolei chcą mieć do dyspozycji firmowe auto (77%). Zdarzają się też niestandardowe benefity jak: fundusz inwestycyjny, zakup firmowych akcji emitowanych na giełdzie, 1 zł płatny za za każdy 1 km jazdy na rowerze do pracy, bilety lotnicze, samochód na użytek prywatny.

Poniżej dwie tabele dotyczące benefitów, jakie otrzymują pracownicy, oraz jakie chcieliby otrzymywać - różnica roku pomiędy badaniami pokazuje na ogromna potrzebę elastyczności pracy – to efekt pandemii kiedy okazało się, że pracować można w trybie zdalnym lub hybrydowym. Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że dziś elastyczne godziny pracy znalazłyby się wśród oferowanych benefitów.


Źródło: Michael Page


Źródło: raport Activy „Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe Porządki”, 2020

Uchodźcy z Ukrainy w ogłoszeniach

Wojna na Ukrainie sprawiła, że nasze granice przekroczyło już 1,5 mln uchodźców. Już dotąd pracowało u nas wielu ukraińskich obywateli, tylko w 2021 roku Ukraińcom wydano ponad 325 tysięcy pozwoleń na pracę. W obecnych czasach zatrudnienia będzie  poszukiwać wielokrotnie więcej osób. Jak informuje strona rządowa https://www.praca.gov.pl każdy pracodawca, który chce legalnie  zatrudnić obywatela Ukrainy musi uzyskać dla niego jeden z dokumentów: zezwolenie na pracę lub oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy. Oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy można uzyskać w Powiatowym Urzędzie Pracy (w terminie 7 dni na okres do 24 miesięcy), natomiast zezwolenie na pracę u właściwego Wojewody (w terminie około 30 dni na okres do 3 lat). Pamiętajmy, by ogłoszenia o pracy skierowane do obywateli Ukrainy formułować w ich ojczystym języku, ponieważ wiele przybyłych do nas osób w ogóle nie zna polskiego. Dotyczy to także ogłoszeń w social media. Można też sięgać po niekonwencjonalne rozwiązania rekrutacyjne, jak robi to np. Biedronka, która już w 2019 roku uruchomiła rekrutacyjną infolinię prowadzoną w całości w języku ukraińskim.

 


Wydrukuj

Zobacz podobne

Wykorzystaj wartość doświadczenia i zatrudniaj dojrzałe kobiety!
Wykorzystaj wartość doświadczenia i zatrudniaj dojrzałe kobiety!
12 sierpnia 2024 | Rynek pracy/ Zatrudnienie/ Aktywizacja zawodowa | Artykuły

Wykorzystaj wartość doświadczenia i zatrudniaj dojrzałe kobiety!

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie rynku pracy, dojrzałe kobiety stanowią niezwykle cenny zasób talentów. Doświadczenie, które zdobyły na przestrzeni lat, jest nieocenione w kontekście elastycznego zatrudnienia i rozwoju kariery.
Czytaj dalej
Praca sezonowa jako sposób na aktywne spędzanie czasu?
Praca sezonowa jako sposób na aktywne spędzanie czasu?
18 lipca 2024 | Rynek pracy/ Zatrudnienie/ Aktywizacja zawodowa | Artykuły

Praca sezonowa jako sposób na aktywne spędzanie czasu?

Lato to czas nie tylko wypoczynku, ale także możliwości aktywnego działania, także dla osób 50+. Coraz więcej przedstawicieli Pokolenia Flexi decyduje się na pracę sezonową jako sposób na wykorzystanie wolnego czasu oraz dodatkowy zarobek.
Czytaj dalej