Nowi zdobywcy Internetu – granfluencerzy odczarowują mity

26 listopada 2021 | Artykuły

Nowi zdobywcy Internetu – granfluencerzy odczarowują mity

Dojrzałe pokolenie jest coraz bardziej widoczne w sieci. Ludzie 50+ tworzą profile obserwowane przez setki tysięcy osób, a znane marki wykorzystują ich potencjał w kampaniach marketingowych. Poznaj ich!

Influencer, czyli kto?

Termin influencer jest już dość dobrze znany. To lider opinii, osoba, której na swoim profilu w mediach społecznościowych, udało się zgromadzić wielu obserwatorów liczących się z jej zdaniem. Dotąd byli to zazwyczaj ludzie młodzi (około trzech czwartych użytkowników Instagrama to osoby poniżej 35 roku życia), teraz wyraźnie wyodrębnia się nowy typ influencerów granfluencerzy. Nazwa pochodzi od zbitki słów „influencer” oraz „gran-” (grandmother/grandmother, babcia/dziadek). To ludzie w wieku 50, 60, a nawet 90 lat, którzy świetnie radzą sobie w social mediach). Jak podaje BBC, w ciągu ostatnich dwóch lat dziesiątka najbardziej wpływowych seniorów na Instagramie zanotowała 24% wzrost obserwujących. Podobnie jak typowi influencerzy, granfluencerzy poruszają szeroki zakres tematów, często niszowych, biorą udział w płatnych kampaniach reklamowych i otwarcie dzielą się swoim życiem w Internecie z tysiącami, a nawet milionami followersów. Co najważniejsze jednak, ta nowa fala influencerów łamie stereotyp dotyczący wieku. Granfluencerzy doskonale poruszają się po cyfrowym świecie. Udowadniają, że metryka nie ma znaczenia, a cele i marzenia można realizować w każdym momencie życia!

Granfluencerzy na świecie i w Polsce

Jedną z najbardziej znanych na świecie granfluencerek jest urodzona w 1928 roku Helen Ruth Elam van Winkle z Kentucky (@baddiewinkle). Baddie słynie z kolorowych, młodzieżowych stylizacji, a obserwuje ją 3,8 miliona użytkowników. Kolejny przykład to Iris Apfel (@irisapfel) z Nowego Jorku, 97-letnia bizneswoman i projektantki mody obserwowana przez 1,2 miliona osób. Wśród granfluencerów są też zapaleni gracze komputerowi 83-letnia Shirley Curry gra w gry i dzieli się swoimi sesjami z fanami na kanale YouTube. Linda Rodin (@lindaandwinks) ma 71 lat, jest stylistką i posiada własną markę kosmetyków Olio Lusso. A Japonka Kimiko Nishimoto (@kimiko_nishimoto) została fotografką. Fotografowania nauczyła się po siedemdziesiątce, a ma obecnie 90 lat. Joan MacDonald (@trainwithjoan) 74-letnia fitfluencerka zachęca do aktywności w każdym wieku. Zdobyła 1,1 mln zwolenników i uruchomiła własną aplikację zdrowotną. Mamy też naszych własnych, polskich granfluencerów. Najstarsza jest 94-letnia Anna Kusak (@zycie_zaczyna_sie_po_90), która w wieku 85 lat, wyjechała z Polski do Wielkiej Brytanii. Obserwuje ją 60 tys. osób. Anna pisze o życiu i zwiedza kraj, w którym obecnie mieszka. Znaną granfluencerka jest też 70-letnia aktorka Maria Winiarska (@marysiawiniarska) oraz Krystyna Bałakier (@balakierkrystyna), wrocławska stylistka prowadząca bloga dla kobiet 50+ z 30 tys. followersów. Warto też wymienić piosenkarkę jazzową Urszulę Dudziak, której vlog na Youtube cieszy się dużym zainteresowaniem, a także Elwirę Kołodziejczyk (@ostatnie_podrygi_50plus) oraz Elżbietę Klepacką (@Eliza Betka) promującą zdrowy tryb życia wśród osób po 50-tce. Jest też Jan Adamski, 68-letni influencer, autor popularnego bloga o modzie męskiej. Krystyna Bałakier, Elżbieta Klepacka, Urszula Dudziak i Jan Adamski znaleźli się wśród Nominowanych w Plebiscycie Flexi.pl  21 Osób Flexi na XXI wiek

Firmy dostrzegają potencjał granfluencerów

Marketing jeszcze do niedawna rzadko wychodził z przekazem reklamowym do starszych osób, zwłaszcza przy tworzeniu kampanii cyfrowych, przeznaczając na ten cel tylko 10% budżetów, a 50% na reklamę dla tzw. millenialsów (urodzonych między 1976 a 2000 rokiem). Działo się tak pomimo tego że to właśnie pokolenie Baby Boomers (urodzeni pomiędzy 1955 1965) i starsze mają największą siłę nabywczą, szacowaną na 2,6 biliona USD (dane z USA). Ta grupa demograficzna spędza tygodniowo 15 godzin na przeglądaniu kanałów społecznościowych i wydaje w sieci więcej niż młodsze pokolenia około 7 mld USD rocznie. Działy reklamy nie mogły więc dłużej nie zauważać, że Internet stał się właściwym kanałem dotarcia także do osób 50+. Firmy takie Nike, Lululemon i inne zaczęły kierować reklamy do Baby Boomers, wykorzystując granfluencerów, którzy dzięki pozytywnej osobowości, mądrości życiowej i poczuciu więzi pokoleniowej są idealnym partnerem do dialogu z dojrzałymi konsumentami. Aura Frames firma wytwarzająca, m. in., cyfrowe ramki na zdjęcia zaangażowała granfluencerów do promocji swoich produktów. Ze względu na zachowania zakupowe, które zmieniły się w 2020 roku podczas pandemii, firma dostrzegła konieczność dotarcia do nowej grupy odbiorców powyżej 50 lat. W zeszłym roku, najbardziej udana kampania influencerska marki nie była więc, jak zazwyczaj, prowadzona z 20-latkami, ale z 65-letnią @travelingblackwidow. Jej post o Aura Frames okazał się najskuteczniejszą reklamą roku. Z kolei marka odzieżowa Fashion Nova współpracuje z 59-letnim Irvinem Randle, a od 2018 roku także z ponad 93-letnią Helen Van Winkle. Helen wystąpiła również w serii reklam dla INC.redible Cosmetics, a także dla Svedka vodka, LG, Canada Dry, Aussie Hair, My/Mo Mochi Ice Cream oraz Jack in the Box. W minionym sezonie świątecznym również Amazon Devices rozpoczął kampanię wykorzystującą Pete Davidsona i jego dziadka Stephena „Poppy” Davidsona, którzy wspólnie tworzą home-video i dzielą się nagraniami na Youtube, aby pokazać, jak Amazon Echo Show może pomóc w utrzymaniu kontaktu z rodziną, mimo dystansu społecznego.

Popularność influencerów 50+

Granfluencerzy stają się coraz bardziej atrakcyjni dla marketingu, ponieważ docierają nie tylko do swojego pokolenia ze względu na podobieństwo zainteresowań i doświadczeń, ale także budzą ciekawość młodych użytkowników Instagrama czy Tik Tok, z powodu całkowicie odmiennego przekazu. Są naturalni w tym, co robią, mają charyzmę i pasję. Nie sposób nie zauważyć, że uwzględnienie i wykorzystanie granfluencerów w strategiach marketingowych ociepla wizerunek marki, dodaje do niego elementy doświadczenia życiowego, mądrości i tolerancji.

 


Wydrukuj