Dojrzałe pokolenie jest coraz bardziej widoczne w sieci. Ludzie 50+ tworzą profile obserwowane przez setki tysięcy osób, a znane marki wykorzystują ich potencjał w kampaniach marketingowych. Poznaj ich!
Influencer, czyli kto?
Termin influencer jest już dość dobrze znany. To lider opinii, osoba, której na swoim profilu w mediach społecznościowych, udało się zgromadzić wielu obserwatorów liczących się z jej zdaniem. Dotąd byli to zazwyczaj ludzie młodzi (około trzech czwartych użytkowników Instagrama to osoby poniżej 35 roku życia), teraz wyraźnie wyodrębnia się nowy typ influencerów – granfluencerzy. Nazwa pochodzi od zbitki słów „influencer” oraz „gran-” (grandmother/grandmother, babcia/dziadek). To ludzie w wieku 50, 60, a nawet 90 lat, którzy świetnie radzą sobie w social mediach). Jak podaje BBC, w ciągu ostatnich dwóch lat dziesiątka najbardziej wpływowych seniorów na Instagramie zanotowała 24% wzrost obserwujących. Podobnie jak typowi influencerzy, granfluencerzy poruszają szeroki zakres tematów, często niszowych, biorą udział w płatnych kampaniach reklamowych i otwarcie dzielą się swoim życiem w Internecie z tysiącami, a nawet milionami followersów. Co najważniejsze jednak, ta nowa fala influencerów łamie stereotyp dotyczący wieku. Granfluencerzy doskonale poruszają się po cyfrowym świecie. Udowadniają, że metryka nie ma znaczenia, a cele i marzenia można realizować w każdym momencie życia!
Granfluencerzy na świecie i w Polsce
Jedną z najbardziej znanych na świecie granfluencerek jest urodzona w 1928 roku Helen Ruth Elam van Winkle z Kentucky (@baddiewinkle). Baddie słynie z kolorowych, młodzieżowych stylizacji, a obserwuje ją 3,8 miliona użytkowników. Kolejny przykład to Iris Apfel (@irisapfel) z Nowego Jorku, 97-letnia bizneswoman i projektantki mody obserwowana przez 1,2 miliona osób. Wśród granfluencerów są też zapaleni gracze komputerowi – 83-letnia Shirley Curry gra w gry i dzieli się swoimi sesjami z fanami na kanale YouTube. Linda Rodin (@lindaandwinks) ma 71 lat, jest stylistką i posiada własną markę kosmetyków Olio Lusso. A Japonka Kimiko Nishimoto (@kimiko_nishimoto) została fotografką. Fotografowania nauczyła się po siedemdziesiątce, a ma obecnie 90 lat. Joan MacDonald (@trainwithjoan) 74-letnia fitfluencerka zachęca do aktywności w każdym wieku. Zdobyła 1,1 mln zwolenników i uruchomiła własną aplikację zdrowotną. Mamy też naszych własnych, polskich granfluencerów. Najstarsza jest 94-letnia Anna Kusak (@zycie_zaczyna_sie_po_90), która w wieku 85 lat, wyjechała z Polski do Wielkiej Brytanii. Obserwuje ją 60 tys. osób. Anna pisze o życiu i zwiedza kraj, w którym obecnie mieszka. Znaną granfluencerka jest też 70-letnia aktorka Maria Winiarska (@marysiawiniarska) oraz Krystyna Bałakier (@balakierkrystyna), wrocławska stylistka prowadząca bloga dla kobiet 50+ z 30 tys. followersów. Warto też wymienić piosenkarkę jazzową Urszulę Dudziak, której vlog na Youtube cieszy się dużym zainteresowaniem, a także Elwirę Kołodziejczyk (@ostatnie_podrygi_50plus) oraz Elżbietę Klepacką (@Eliza Betka) promującą zdrowy tryb życia wśród osób po 50-tce. Jest też Jan Adamski, 68-letni influencer, autor popularnego bloga o modzie męskiej. Krystyna Bałakier, Elżbieta Klepacka, Urszula Dudziak i Jan Adamski znaleźli się wśród Nominowanych w Plebiscycie Flexi.pl – 21 Osób Flexi na XXI wiek
Firmy dostrzegają potencjał granfluencerów
Marketing jeszcze do niedawna rzadko wychodził z przekazem reklamowym do starszych osób, zwłaszcza przy tworzeniu kampanii cyfrowych, przeznaczając na ten cel tylko 10% budżetów, a 50% na reklamę dla tzw. millenialsów (urodzonych między 1976 a 2000 rokiem). Działo się tak pomimo tego że to właśnie pokolenie Baby Boomers (urodzeni pomiędzy 1955 – 1965) i starsze mają największą siłę nabywczą, szacowaną na 2,6 biliona USD (dane z USA). Ta grupa demograficzna spędza tygodniowo 15 godzin na przeglądaniu kanałów społecznościowych i wydaje w sieci więcej niż młodsze pokolenia – około 7 mld USD rocznie. Działy reklamy nie mogły więc dłużej nie zauważać, że Internet stał się właściwym kanałem dotarcia także do osób 50+. Firmy takie Nike, Lululemon i inne zaczęły kierować reklamy do Baby Boomers, wykorzystując granfluencerów, którzy dzięki pozytywnej osobowości, mądrości życiowej i poczuciu więzi pokoleniowej są idealnym partnerem do dialogu z dojrzałymi konsumentami. Aura Frames – firma wytwarzająca, m. in., cyfrowe ramki na zdjęcia zaangażowała granfluencerów do promocji swoich produktów. Ze względu na zachowania zakupowe, które zmieniły się w 2020 roku podczas pandemii, firma dostrzegła konieczność dotarcia do nowej grupy odbiorców – powyżej 50 lat. W zeszłym roku, najbardziej udana kampania influencerska marki nie była więc, jak zazwyczaj, prowadzona z 20-latkami, ale z 65-letnią @travelingblackwidow. Jej post o Aura Frames okazał się najskuteczniejszą reklamą roku. Z kolei marka odzieżowa Fashion Nova współpracuje z 59-letnim Irvinem Randle, a od 2018 roku także z ponad 93-letnią Helen Van Winkle. Helen wystąpiła również w serii reklam dla INC.redible Cosmetics, a także dla Svedka vodka, LG, Canada Dry, Aussie Hair, My/Mo Mochi Ice Cream oraz Jack in the Box. W minionym sezonie świątecznym również Amazon Devices rozpoczął kampanię wykorzystującą Pete Davidsona i jego dziadka Stephena „Poppy” Davidsona, którzy wspólnie tworzą home-video i dzielą się nagraniami na Youtube, aby pokazać, jak Amazon Echo Show może pomóc w utrzymaniu kontaktu z rodziną, mimo dystansu społecznego.
Popularność influencerów 50+
Granfluencerzy stają się coraz bardziej atrakcyjni dla marketingu, ponieważ docierają nie tylko do swojego pokolenia ze względu na podobieństwo zainteresowań i doświadczeń, ale także budzą ciekawość młodych użytkowników Instagrama czy Tik Tok, z powodu całkowicie odmiennego przekazu. Są naturalni w tym, co robią, mają charyzmę i pasję. Nie sposób nie zauważyć, że uwzględnienie i wykorzystanie granfluencerów w strategiach marketingowych ociepla wizerunek marki, dodaje do niego elementy doświadczenia życiowego, mądrości i tolerancji.