„Podstawą mentoringu jest bliska i partnerska relacja między Mistrzem a Uczniem, zorientowana na odkrywanie i rozwijanie potencjału Ucznia” – o idei projektu EST European Senior Together Senior Experten

25 kwietnia 2023 | Współpraca partnerska | Wywiady

„Podstawą mentoringu jest bliska i partnerska relacja między Mistrzem a Uczniem, zorientowana na odkrywanie i rozwijanie potencjału Ucznia” – o idei projektu EST European Senior Together Senior Experten

Jakich narzędzi używać w procesie mentoringowym i dlaczego w relacjach mistrz-uczeń tak istotne jest inspirowanie oraz stymulowanie? Jaka idea przyświeca projektowi EST European Senior Together Senior Experten, nad którym patronat medialny objął portal Flexi.pl? Jak integrować pokolenia, budując przestrzeń do dialogu między generacjami? Co zyskują mentorzy i mentee w procesie współpracy przy realizacji założeń programu? I dlaczego dla budowania odpowiednich warunków do pozbawionej uprzedzeń komunikacji potrzebna jest edukacja? Czemu Partnerom inicjatywy zależy na zainteresowaniu jak największej liczby podmiotów i organizacji konceptem, i jaki cel chcą osiągnąć? O wartości współpracy i wartości transferu wiedzy oraz doświadczenia rozmawiamy z Magdaleną Stalpińską ze Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu. Zapraszamy.

Źrodło: materiały Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu.

Flexi.pl: Transfer wiedzy między generacjami przyświeca idei inicjatywy EST European Senior Together Senior Experten. Jakie obszary rozwojowe uczniów docelowo obejmie?

Magdalena Stalpińska: Przede wszystkim ma rozwijać kompetencje społeczne, w tym kompetencje komunikacyjne. Tych najbardziej brakuje młodemu pokoleniu. Projekt przyczynia się do podniesienia poziomu kluczowych kompetencji i umiejętności, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla rynku pracy i ich wkładu w budowę spójnego społeczeństwa, w szczególności poprzez wzmocnioną współpracę pomiędzy światem edukacji i szkoleń a światem pracy.

Flexi.pl: Projekt Seniors Experts łączy pokolenia, integruje, otwiera. Jest budujący pod kątem wielowymiarowych korzyści dla podopiecznego projektu, w tym kontekście transferu wiedzy. A co zyskuje mentor?

Magdalena Stalpińska: Dla tych, którzy robią to po raz pierwszy, warto wymienić możliwość zdobycia poszukiwanych kompetencji, a dla bardziej doświadczonych będzie to rozwój osobisty. Ogólnie inicjatywa promuje rozwój wkładu osób dojrzałych w społeczeństwo. Lista tego, co zyskuje mentor, jest bardzo długa tutaj wymienię najważniejsze.

Są to: satysfakcja z dzielenia się wiedzą oraz doświadczeniem zawodowym i życiowym, możliwość poznania młodych ludzi z różnych środowisk i nauczenia się tworzenia dobrych relacji, doskonalenie własnych umiejętności poprzez szkolenia, możliwość nauki i praktyki aktywnego słuchania i budowania zaufania, otwarcie umysłu i uwolnienie się od uprzedzeń.

Flexi.pl: Senior Experts poszukuje mentorów, osobowości albo organizacji, w obszarze działalności których pozostają praca z osobami dojrzałymi i młodymi, a także grupami defaworyzowanymi. Jaki jest odzew wśród organizacji?

Magdalena Stalpińska: Jesteśmy na początku naszego projektu i w tym momencie zarówno w grupie kandydatów na mentorów, jak i potencjalnych mentee mamy zgłoszenia indywidualne, które są odpowiedzią na nasz poszukiwania za pomocą komunikacji elektronicznej oraz współpracy z portalem Flexi. Nie ukrywam że zależy nam również na zainteresowaniu instytucji czy organizacji takich jak: Ministerstwo Edukacji, Ministerstwo Pracy, Urzędy Pracy lub inne podmioty związane z edukacją. Współpraca z tymi Instytucjami jest szansą na przetrwanie i funkcjonowanie tej formy dialogu międzypokoleniowego również po zakończeniu projektu.

Flexi.pl: Czy dialog między pokoleniami może być sposobem na przeciwdziałanie i zapobieganie współczesnym problemom społecznym na bazie doświadczeń projektowych?

Magdalena Stalpińska: Wrócę do dialogu międzypokoleniowego. Dialog międzypokoleniowy to budowanie partnerskich relacji międzypokoleniowych w oparciu o doświadczenie osób dojrzałych z wykorzystaniem narzędzi mentoringowych. Podstawą mentoringu jest bliska i partnerska relacja między Mistrzem a Uczniem, zorientowana na odkrywanie i rozwijanie potencjału Ucznia. Relacja opiera się na inspiracji i stymulowaniu. Dialog nie powinien być krytyką młodego człowieka, lecz poszukiwaniem rozwiązań, poznaniem jego zdania, uczuć. Wyklucza ona poza moralizowanie i pouczanie oraz wypytywanie, ocenianie a zaleca spokojne i uważne słuchanie.

Flexi.pl: Jakie dylematy młodości może rozwiązać relacja mistrz-uczeń?

Magdalena Stalpińska: W szczególności ma ona na celu interweniowanie w zakresie zjawiska marginalizacji i wykluczenia społecznego, sprzyjając aktywnemu włączeniu młodych ludzi w wieku 15-30 lat, znajdujących się w trudnej sytuacji, w rynek pracy i w konsekwencji w społeczeństwo. Cel ten jest realizowany poprzez ścieżkę szkoleniową polegającą na uczestnictwie starszych wolontariuszy-ekspertów w międzypokoleniowym środowisku mentorskim.

Ścieżka przyczynia się do podniesienia kwalifikacji młodzieży i przybliżenia jej do systemów wprowadzania na rynek pracy, wyostrzając jej umiejętności miękkie i związane z zatrudnieniem.

Flexi.pl: Podobno „Sztuka konwersacji zasadza się w słuchaniu”. Prawdziwe aktywne słuchanie pozostaje podstawą skutecznej komunikacji. Jak można skorzystać z zastosowania tych wartości w procesie mentoringu?

Magdalena Stalpińska: Mając na uwadze niedobór umiejętności, prowadzenie dialogu jako ogólnej cechy charakteryzującej polskie społeczeństwo, należy zalecić zajęcia z komunikacji społecznej i kulturalnego rozwiązywania sporów już od najwcześniejszych etapów edukacji.

Flexi.pl: W projekcie podkreśla się rolę współpracy w procesie wypracowania konceptów na zmianę drogi ucznia. Za pomocą jakich narzędzi budować plan rozwoju?

Magdalena Stalpińska: Szukamy odpowiedzi na pytania, jakiego wsparcia mogą oczekiwać zarówno nasi podopieczni, jak też inne osoby rozpoczynające swoją drogę zawodową? Co może przynieść pozytywny efekt i zapobiec ewentualnym niepowodzeniom w kluczowym momencie życia? Wymienię kilka: indywidualny mentoring, indywidualny tutoring, orientacja zawodowa i doradztwo, wizyty w przedsiębiorstwach na miejscu, organizowanie staży, sesje szkoleniowe dotyczące samoświadomości i umiejętności osobistych, kontekstu i realiów rynku pracy oraz osobistego planu życia. Przykładowo – mentoring indywidualny jeden na jeden jest bardzo skuteczną metodą, ponieważ koncentruje się na relacjach międzyludzkich. Ponadto nie marnuje zasobów, lecz je optymalizuje, ponieważ jest realizowany przez Wolontariuszy.

Powodzenia w projekcie.
Wywiad przeprowadziła: Beata Ryba

 


Wydrukuj

Zobacz podobne

Fundacja Reflexion – partnerstwo z Flexi.pl
Fundacja Reflexion – partnerstwo z Flexi.pl
28 marca 2024 | Współpraca partnerska | Artykuły

Fundacja Reflexion – partnerstwo z Flexi.pl

Fundacja Reflexion, znana z zaangażowania w działania wspierające społeczność, podejmująca działania mające na celu przeciwdziałanie różnego rodzaju wykluczeniom (zawodowym, technologicznym, internetowym), skupiająca się na dialogu i wartościach...
Czytaj dalej
Podsumowanie konferencji i programu wzMOCNieni
Podsumowanie konferencji i programu wzMOCNieni
18 marca 2024 | Współpraca partnerska | Artykuły

Podsumowanie konferencji i programu wzMOCNieni

07.03.2024 r. we Wrocławiu odbyła się konferencja poświęcona dobrostanowi i podsumowaniu projektu „wzMOCnieni – innowacyjna metoda osiągania dobrostanu w wieku senioralnym”.
Czytaj dalej