mBank jest jednym z największych banków w Polsce, obsługuje ponad 5 mln klientów i zatrudnia ponad 6 tys. osób. Wiele z nich to osoby powyżej 40 roku życia.
- Mamy na pokładzie wiele osób w wieku 45+. Świetnie radzą sobie w pracy, mają wyjątkowe, empatyczne podejście do klientów. Ich obecność bardzo dobrze wpływa także na atmosferę pracy. Zróżnicowane zespoły to świetna okazja do wymiany doświadczeń: osoby z doświadczeniem życiowym i zawodowym są wspaniałymi mentorami. Są pewni siebie, spokojni, opiekuńczy, zarówno w stosunku do klientów, jak i kolegów i koleżanek z zespołów. Dają dobry przykład szanowania pracodawcy i lojalności wobec firmy – mówi Ewa Czech-Strąkowska, Menedżer w Wydziale Rozwoju Nowych Talentów mBanku.
A jednak stereotyp na rynku pracy jest inny. Wiele osób uważa, że praca w CC to propozycja dla młodych, dla których jest tylko przystankiem w dalszej drodze – pracą na chwilę. Aby walczyć z takim myśleniem, mBank uruchomił w ubiegłym roku kampanię rekrutacyjną pod hasłem „Pasujesz do nas”, w której zachęca osoby starsze do dołączenia do jego zespołu. Bezcenne doświadczenie, umiejętności miękkie i organizacyjne – to tylko część atutów grupy 45+, które podkreśla w kampanii mBank.
Prawdziwe historie inspiracją dla innych, czyli efekty i realizacja
Istotnym elementem kampanii było zaangażowanie w działania pięciu obecnych pracowników contact center mBanku w wieku 45+. Ich historie dowodzą, że dojrzali pracownicy mają wyjątkowe atuty i umiejętności, a praca w contact center może być ciekawą ścieżką zawodową, nie tylko dla młodych. Wzięli oni udział w sesji zdjęciowej oraz realizacji filmu, występowali jako bohaterowie produkcji, a ich szczególne historie zawodowe można było poznać na stronie projektu.
Głównym bohaterem filmu towarzyszącego kampanii był Michał, były policjant, który szczerze opowiedział trudnych początkach i satysfakcji z ich pokonania, a także zadowoleniu, jakie dziś przynosi mu praca w contact center. Udowadniał także, że dzięki szkoleniom i wsparciu w pierwszych miesiącach stał się ważnym i cennym członkiem zespołu.
Realizacje miały pomóc osiągnąć kilka celów:
- utrwalić wiedzę o mBanku jako dużym pracodawcy na lokalnym rynku – kampania dot. zatrudnienia osób z województwa łódzkiego, który w samym contact center zatrudnia 780 osób;
- wzmocnić świadomość w grupie 45+, dotyczącej roli mBanku jako przyjaznego pracodawcy dla pracowników z różnych grup wiekowych, w tym z pokoleń X i Baby Boomers;
- zebrać jak najwięcej aplikacji, ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji z grupy docelowej, a także zatrudnienie ponad 40 osób w terminie 12 miesięcy:
- w strukturach mBanku działania miały z kolei przeciwdziałać stereotypom dotyczącym grupy 45+ oraz pracowników contact center i przyczynić się do promocji wewnętrznego programu poleceń pracowniczych.
Po dwóch miesiącach projektu mBank otrzymał bezpośrednio w jego wyniku blisko 200 aplikacji o pracę i zatrudnił prawie 40 nowych osób w różnym wieku.
Okiem Flexi, czyli zalety pracowników dojrzałych
Jako osoba dojrzała, w wieku 45, 50, 55 i więcej, kandydat ma zwykle za sobą zdobyte doświadczenie zawodowe. W nowej pracy może wykorzystać je, jak również wnieść ze sobą szersze i świeże spojrzenie do środowiska nowej organizacji.
To właśnie doświadczenie może być podstawowym atutem i w oparciu o nie, rekrutujący mogą z większą pewnością potwierdzić posiadane kompetencje. Chociażby stosując metodę behawioralną, opartą na zachowaniach danej osoby w przeżytych wcześniej sytuacjach. W przypadku młodych kandydatów do pracy wymagane kompetencje można badać jedynie hipotetycznie, w oparciu o deklaracje kandydata. Zatem, jak szukać pracownika? Warto otworzyć się na zasoby, ktorymi dysponują osoby z Pokolenia Flexi. A takich zalet mają wiele. Kolejnym atutem dojrzałego kandydata czy pracownika może być jego szersza zwykle sieć kontaktów, które mogą się przydać w pracy. Bo to mogą być potencjalni klienci lub doradcy. Dojrzałość emocjonalna, zdolność do budowania i utrzymywania partnerskich relacji, umiejętności komunikacyjne oraz chęć lojalnego związania się z firmą, to kolejne cenne cechy dojrzałego pracownika.
Doświadczenia mBanku warto wykorzystać w innych firmach i organizacjach. Może warto zacząć od „małych kroczków”, takich jak przystosowanie ogłoszeń o pracę do Pokolenia Flexi, czy procesu wdrażania i szkoleń wewnątrz firmy?