Flexi.pl dostrzega potencjał pokolenia 50+, które jest niesamowicie elastyczne i nowoczesne. To ludzie, którzy wiele chcą od życia i od których w dużej mierze będzie zależała przyszłość ekonomiczna kraju.
Portal Flexi.pl od początku swego istnienia zwraca uwagę na potencjał generacji 50+, którą nazwaliśmy Pokoleniem Flexi. To ludzie wyjątkowi, którzy na równi z młodymi będą kształtować społeczny i ekonomiczny rozwój kraju i całej Unii Europejskiej. Według badania ICT & Health do 2025r. silver economy, czyli gospodarka ukierunkowana na potrzeby Srebrnego Pokolenia będzie odpowiadać za 32% unijnego PKB i 38% zatrudnienia w UE.
Liczby dobitnie pokazują zmiany w układzie pokoleń. Na poziomie globalnym udział osób 60+ wzrośnie z zaledwie 8% w 1950 r. do około 22% w 2050, a udział osób 80+ zwiększy się z 0,6% w 1950 r. (15 mln) do około 1,6% w 2050 r.
Według statystyk Banku Światowego i Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) żyjemy średnio do 72,5 roku, o 20 lat więcej niż w 1960 roku. W 2060 roku, według danych Komisji Europejskiej, już co trzeci Europejczyk będzie miał powyżej 65 lat. Polacy także się starzeją. Według Głównego Urzędu Statystycznego do 2050 roku osoby 60+ będą stanowić w około 45% ogółu populacji naszego kraju. Dziś Silversi stoją jeszcze na uboczu, spychani na margines przez stereotypowy i wszechobecny ageizm. Ale już za chwilę rozwiną skrzydła, bo nie da się dłużej nie zauważać tych potężnych zmian demograficznych, tej ogromnej siły, którą trzeba będzie zagospodarować i wykorzystać. Zarówno rządy państw, jak i firmy muszą się na to przygotować.
Osoby w wieku Flexi w sieci i w marketingu
Depositphotos, bank zdjęć i innych treści, który tworzy co roku projekt Creative mający na celu prognozowanie przyszłości kreatywnej komunikacji uznaje Wonderful Age, związany ze starzeniem się populacji, za jeden z najistotniejszych trendów w 2023 roku.
Do 2030 roku 1 na 6 osób na świecie będzie miała 60 lat lub więcej. Starzenie się społeczeństw wymaga nowego spojrzenia na marketing i uwzględnienia tej ogromnej grupy konsumentów. Jest to o tyle trudne, że wymaga przełamania stereotypów, ukazujących seniorów podczas zabaw z wnukami czy podczas pielęgnowania ogródka. Taki obraz jest nie tylko nieprawdziwy, ale wręcz obraża Pokolenie Flexi, które chce być postrzegane jako ludzie aktywni, mający swoje własne życie (w opozycji do życia życiem dzieci i wnuków) i realizujący swoje pasje. Niestety, reprezentacja Silversów w mediach jest wciąż marginalna, choć coraz więcej firm stara się zmienić przekaz.
Dowodem jest np. kampania reklamowa „Let’s Talk The Joy of Later Life Sex”, zrealizowana przez Ogilvy dla Relate, brytyjską organizację charytatywną. Przełamuje ona tabu, pokazując wartość i znaczenie seksu w późnym wieku. Z kolei sieć perfumerii Sephora do kampanii, za którą odpowiada francuska agencja BETC: „The Unlimited Power of Beauty”, zaprosiła Helenę Norowicz, 86-letnią aktorkę i modelkę, bo piękno nie ma wieku.
Pokolenie Flexi bywa też opisywane jako żyjące poza cyfrowym światem, co jest zupełnym nieporozumieniem, ponieważ szeroko w nim uczestniczą. Odsetek srebrnej populacji świata bez dostępu do Internetu konsekwentnie spada. W 2021 r., według badania Euromonitor International Digital, tylko 1,5% osób w wieku 60+ na całym świecie nie miało dostępu do sieci www.
Życie zawodowe nie kończy się po 60.
Nieuchronne starzenie się społeczeństw w krajach gospodarczo rozwiniętych powoduje konieczność wydłużenia okresu ich aktywności zawodowej. Trend ten wraz z czasem będzie się nasilał. Obecnie, według danych Komisji Europejskiej, stosunek ludzi pracujących do „nieaktywnych” wynosi w Europie 4 do 1, a w roku 2060 będzie wynosił 2 do 1, co oznacza także wzmożoną aktywność zawodową ludzi po 60.
Już dziś coraz więcej przedstawicieli generacji Silvers, zamiast przechodzić na emeryturę, decyduje się na pozostanie przy ugruntowanej już karierze. I podejmuje nowe wyzwania zawodowe lub angażuje się w fascynujące hobby. W publikacji Agnieszki Laskowskiej i Jana Franciszka Laskowskiego „Silver Generation at Work—Implications for Sustainable Human Capital Management in the Industry 5.0 Era” można przeczytać, że 82% kobiet i 80% mężczyzn jest skłonnych kontynuować pracę po osiągnięciu wieku emerytalnego, jednak najchętniej w ograniczonym wymiarze godzin. Także przedsiębiorczość osób powyżej 50. roku życia jest wspierana przez coraz większą liczbę organizacji.
Pokolenie Flexi Anno Domini 2023
Jako Flexi.pl wciąż obserwujemy trendy związane z różnymi sferami życia ludzi dojrzałych. Jacy są naprawdę:
- Zmiany im niestraszne. Pokolenie Flexi przeszło przez zmiany ustrojowe, z łatwością dostosowując się do zmian i zdobywając niesamowite doświadczenie we wszystkich sferach życia, co nie miało miejsca w przypadku żadnego z poprzednich pokoleń.
- Uczestniczą aktywnie w cyfrowej transformacji, korzystając z jej zdobyczy. Chociaż Pokolenie Flexi nie dorastało w czasach, gdy technologia i Internet stały się częścią codziennego życia, to szybko nadrabiają zaległości technologiczne. Ponad 50% osób z tego pokolenia posiada dziś smartfona, większość korzysta z mediów społecznościowych i bankowości elektronicznej. Nie jest im obcy e-commerce, 65% dokonuje w Internecie zakupów przynajmniej raz w miesiącu. Nie są jednak uzależnieni od technologii, a raczej wykorzystują ją do wzbogacenia swojego stylu życia.
- Blogują i brylują w świecie influencerów. Wielu przedstawicieli Pokolenia Flexi tworzy własne blogi. Blogowanie jest jednym ze sposobów dzielenia się doświadczeniem ze światem. Mamy też coraz więcej starszych influencerów (tzw. granfluencerów).
- Pracują. Wielu Silversów chce kontynuować pracę zawodową po osiągnięciu wieku emerytalnego, a nawet próbować sił w innym zawodzie. Niektórzy decydują się na profesjonalne doradztwo, by nadal wykorzystywać swoją wiedzę z lat doświadczenia zawodowego, podczas gdy inni otwierają firmy i dołączają do świata przedsiębiorczości. Jeśli szukasz oferty pracy w Krakowie lub innym mieście, sprawdź Flexi.pl!
- Uczą się. Nigdy nie jest za późno na naukę. Pokolenie Flexi wraca na uczelnie, aby uzyskać stopień naukowy lub zdobyć wykształcenie, i nauczyć się czegoś nowego. Coraz więcej osób uczestniczy też w zajęciach Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Niemal połowa (48,58%) z UTW to instytucje, z których oferty korzysta regularnie do 100 co najmniej osób.
- Aktywnie spędzają czas. Badania stwierdzają, że ponad 60% boomerów lubi angażować się w sport i podróżować.
- Uczestniczą w działaniach społecznych i w imprezach kulturalnych. Częstym zjawiskiem jest również wolontariat. Wielu użytkowników portalu Flexi.pl dzieli się doświadczeniami w tym zakresie, a nasza sekcja Aktywności 50+ pęka w szwach od ogłoszeń o wolontariatach.
Przestańmy więc patrzeć na srebrne pokolenia z przymrużeniem oka, bo jak powiedział Bill Novelli, założyciel Global Social Enterprise Initiative, profesor wykładający praktykę biznesu na McDonough School of Business in Georgetown University: „Starzejące się społeczeństwo to jeden z najważniejszych trendów na świecie, to potężna siła nie tylko społeczna, ale i ekonomiczna”.
Źródło: Agnieszka Laskowska, Jan Franciszek Laskowski: „Silver” Generation at Work — Implications for Sustainable Human Capital Management in the Industry 5.0 Era” Wydział Zarządzania, Politechnika Lubelska
Opracowanie Flexi.pl