Wyzwania w rekrutacji. Czy rynek jest gotowy na dojrzałych pracowników? Wywiad z Ewą Czech – Strąkowską - Menedżer Wydziału Rozwoju Nowych Talentów w mBank

15 października 2021 | Rynek pracy/ Zatrudnienie/ Aktywizacja zawodowa | Wywiady

Wyzwania w rekrutacji. Czy rynek jest gotowy na dojrzałych pracowników? Wywiad z Ewą Czech – Strąkowską - Menedżer Wydziału Rozwoju Nowych Talentów w mBank

Contant center jako środowisko pracy może być kojarzone z miejscem, w którym lepiej odnajdują się tzw. osoby młodsze. mBank w kampanii „Pasujesz do nas” udowodnił, że pracownicy 45+, 50+ i więcej to wnoszą w ten ekosystem umiejętności, doświadczenia, kompetencje. Flexi.pl zaprosiło do rozmowy Ewę Czech – Strąkowską - Menedżer Wydziału Rozwoju Nowych Talentów w mBank, by pogłębić temat i spojrzeć na współczesny rynek rekrutacji. Czy metryka ma znaczenie w procesie zatrudnienia? Polecamy publikację.

Flexi.pl: Wyzwania w rekrutacji – czy obserwuje Pani zjawisko ageizmu? Jak się ono przejawia w środowisku contact center? Czy są obecne krzywdzące stereotypy?

Ewa Czech – Strąkowska: Od kilku lat słyszymy o zaletach budowania zróżnicowanych zespołów, jednak w mojej opinii zjawisko dyskryminacji ze względu na wiek nadal jest obecne. Pracodawcy wciąż  w ogłoszeniach rekrutacyjnych starają się zachęcić „młodymi i dynamicznymi zespołami”, a na rozmowach pojawiają się pytania „Ile lat brakuje Panu/ Pani do emerytury” lub „Jak będzie się Pan/ Pani czuł/-a w młodym zespole” albo „Czy na pewno da Pan/ Pani radę przekwalifikować się”. Ponadto, na rynku rzadko pojawiają się kampanie skierowane do starszej grupy pracowników, co również potwierdza, że pracodawcy nadal pomijają tę grupę pracowników.

Flexi.pl: Dlaczego mBank zdecydował się aktywnie komunikować wartości pracowników dojrzałych?

Ewa Czech – Strąkowska: W ciągu ostatnich lat zmieniły się preferencje klientów banku. Kontaktują się z nami, gdy temat jest skomplikowany i nie są w stanie poradzić sobie z nim samemu. Wtedy takim rozmowom towarzyszą często frustracja, strach czy złość klienta.  Dlatego dziś pracownik, który ma bezpośredni z nim kontakt, powinien nie tylko mieć wiedzę, ale też dobrze radzić sobie w trudnych sytuacjach. Umieć je załagodzić. A w tym świetni są nasi starsi koledzy, z bagażem doświadczeń życiowych i zawodowych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że również nasi klienci wolą o swoich finansach i związanych z nimi problemach rozmawiać z rówieśnikami.  Komunikując zalety starszych pracowników, przy okazji chcieliśmy też powalczyć z myśleniem o pracy w Contact Center jako tymczasowej. Chcieliśmy pokazać, że to może być miejsce, w którym warto zostać na dłużej, które gwarantuje bezpieczeństwo.  I tak powstała kampania „Pasujesz do nas”, w której pokazujemy sylwetki naszych wieloletnich (nie tylko wiekiem, ale też stażem pracy) pracowników CC.  

Flexi.pl: Zalety pracowników 45+ z Pani perspektywy to…

Ewa Czech – Strąkowska: Przede wszystkim, osoby te mają bogate doświadczenie zawodowe. Są lojalne i odpowiedzialne. Umiejętnie zarządzają swoim czasem pracy. Cenią sobie stabilizację zatrudnienia i dobre wynagrodzenie. Zapewnienie im komfortu w tych aspektach, skutkuje wysokim zaangażowaniem i skutecznością działania. Z perspektywy biznesowej, ważne jest też wyjątkowe, empatyczne podejście do klientów. Potrafią zrozumieć i wczuć się w ich sytuacje i z wielkim zaangażowaniem szukać rozwiązania by pomóc klientowi.  Ponadto, w pracy ważne są dla nich dobre relacje, co pozytywnie wpływa na atmosferę w zespole. Pamiętajmy jednak, że powyższa definicja nie odbiera tych cech osobom młodym. Ludzie są różni, warto ich zatem oceniać za ich  pracę, a nie rok urodzenia. Podstawą każdego procesu rekrutacji powinny być kryteria merytoryczne, a nie metryka.

Flexi.pl: Jakie efekty dowozi zespół zróżnicowany wiekowo? Czy obserwują Państwo jako organizacja pozytywne aspekty występowania takich zespołów?

Ewa Czech – Strąkowska:
Dotychczasowe rekrutacje mBanku potwierdzają, że zatrudnianie osób w różnym wieku nie tylko wpływa pozytywnie na obsługę klienta, ale – dzięki wymianie doświadczeń – na cały zespół. Osoby starsze  dają dobry przykład szanowania pracy, lojalności wobec firmy. Dzięki swojemu doświadczeniu są dobrymi mentorami - uczą pozostałych szerszego spojrzenia na otaczający nas świat. Są pewne siebie, spokoje, opiekuńcze zarówno wobec klientów, jak i kolegów z pracy. Świetnie radzą sobie z emocjami, nie tylko własnymi, ale także innych – potrafią je zidentyfikować, panować nad nimi, co pozytywnie wpływa na poziom obsługi klientów. Młodsi koledzy z kolei pomagają im nabrać biegłości w cyfrowym świecie. Zróżnicowane zespoły są lepsze, bardziej skuteczne i wszechstronne.

Flexi.pl: Czy sądzi Pani, że współcześnie jest potrzeba wyraźnej komunikacji i sięgania po pracowników dojrzałych? Z czego ona wynika w optyce mBanku jako organizacji?

Ewa Czech – Strąkowska: Cały czas spada liczba osób w wieku produkcyjnym, stopa bezrobocia jest niska, a na rynku rośnie liczba ofert pracy. Młodzi bez większego oporu podążają za kolejnymi propozycjami. Starsi, do częstych zmian podchodzą z dystansem, bardziej cenią stabilność zatrudnienia i warunki pozwalające na spokojne łączenie życia rodzinnego i pracy. Dlatego, gdy szukamy lojalnego pracownika, warto spojrzeć przychylnie na kandydatów z niższą metryką. Spojrzeć, zatrudnić, a potem  zaaktywizować ich do roli ambasadorów, aby wzmacniać poczucie zespołowości.

Dziękujemy za rozmowę.

 

 


Wydrukuj

Zobacz podobne

Wykorzystaj wartość doświadczenia i zatrudniaj dojrzałe kobiety!
Wykorzystaj wartość doświadczenia i zatrudniaj dojrzałe kobiety!
12 sierpnia 2024 | Rynek pracy/ Zatrudnienie/ Aktywizacja zawodowa | Artykuły

Wykorzystaj wartość doświadczenia i zatrudniaj dojrzałe kobiety!

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie rynku pracy, dojrzałe kobiety stanowią niezwykle cenny zasób talentów. Doświadczenie, które zdobyły na przestrzeni lat, jest nieocenione w kontekście elastycznego zatrudnienia i rozwoju kariery.
Czytaj dalej
Praca sezonowa jako sposób na aktywne spędzanie czasu?
Praca sezonowa jako sposób na aktywne spędzanie czasu?
18 lipca 2024 | Rynek pracy/ Zatrudnienie/ Aktywizacja zawodowa | Artykuły

Praca sezonowa jako sposób na aktywne spędzanie czasu?

Lato to czas nie tylko wypoczynku, ale także możliwości aktywnego działania, także dla osób 50+. Coraz więcej przedstawicieli Pokolenia Flexi decyduje się na pracę sezonową jako sposób na wykorzystanie wolnego czasu oraz dodatkowy zarobek.
Czytaj dalej