Usługi cyfrowe, z których coraz częściej korzystają polscy Silversi, to bankowość elektroniczna, e-zakupy, a także, choć w mniejszym stopniu, e-zdrowie.
Jak pokazują badania Kantar i Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej, 70% osób w wieku 55+ posiadających konta bankowe, obsługuje rachunki i dokonuje operacji w sieci. W starszej grupie wiekowej odsetek ten jest nieco niższy. W gronie osób po 60. roku życia jest 30% aktywnych użytkowników Internetu, z czego, według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, aż 65,2% korzysta z bankowości online. Osoby dojrzałe, którzy nie ufają takim operacjom i ich nie wykonują, obawiają się, że staną się ofiarą przestępstwa (39,9%), w tym związanego z wyciekami danych i haseł (32,1%)
Zakupy w Internecie a aktywność Pokolenia Flexi
Zakupy to kolejna, częsta aktywność dojrzałego pokolenia. Jak pokazuje raport „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska w 2018 r. 64% osób kupujących w sieci miało nie więcej niż 34 lata. W 2019 roku ich udział zmniejszył się do 42%, natomiast znacząco wzrosło zainteresowanie handlem internetowym wśród osób powyżej 50 lat. W 2019 r. stanowili oni już jedną czwartą klientów sklepów internetowych (26%). Jednak tu znów należy uwzględnić grupy wiekowe. Główny Urząd Statystyczny w raporcie z 2019 podaje, że wśród osób w wieku 55–64 lata w 2015 r. taką formę zakupów preferowało 16% badanych, a w roku 2019 – 27,3%. W starszej grupie 65–74 lata w 2015 r. 6,2% osób robi-ło zakupy online, natomiast w roku 2019 odsetek ten zwiększył się do 13,2%.
E-zdrowie i teleopieka - ważny element e-usług vs podejście Pokolenia Flexi
Coraz więcej dojrzałych osób korzysta z wygody, jaką dają usługi e-zdrowia. Procent ten znacznie wzrósł w 2020 roku w związku z pandemią, która uwięziła ludzi w domach oraz z możliwością pobierania recept. Jak podaje Centrum e-Zdrowia, w 2020 roku aktywowano 4 mln 350 tys. Internetowych Kont Pacjenta na portalu uruchomionym w 2019 roku. Najliczniejszą grupą wiekową tworzącą konta IKP były osoby w wieku 25-34 lata (34%); najmniej liczną – w wieku 65+ (11%). Do realizacji usług zdrowia potrzebny jest jednak sprzęt, znajomość obsługi komputera czy umiejętność korzystania z Internetu w telefonie - tak więc także i tutaj powraca problem zarówno technologicznej edukacji osób 50+ i starszych, jak i przełamania mentalnych barier.
Usługi z dziedziny e-zdrowia to także systemy ratujące zdrowie i życie ludzi dojrzałych. Za przykład może posłużyć projekt teleopieki, program pilotażowy, który miał sprawdzić zainteresowanie tego typu usługami. Program prowadziło Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, a skorzystało z niego 28 gmin z województwa mazowieckiego, obejmując opieką 645 osób mieszkających samotnie i potrzebujących wsparcia. Spośród nich 44,6% to osoby powyżej 80 roku życia, 32,1% w wieku 70-80 lat, 13,7% w wieku 65–70 lat stanowiła i 9,4% w wieku 60-65 lat. Każda z gmin kupiła dla wybranej grupy starszych osób urządzenia do zdalnego komunikowania się oraz opłaciła usługę abonamentową pozwalają zdalnie łączyć się z centrum alarmowym Teleopieki. System przywoławczy, który działa w domu podopiecznego przez 24 godziny na dobę, oparty jest na telefonie oraz do wyboru breloku lub opasce z przyciskiem SOS. W razie zagrożenia (np. upadek, nagłe pogorszenie stanu zdrowia) naciśnięcie przycisku powoduje automatyczne uruchomienie połączenia w trybie głośnomówiącym z centrum monitoringu, w którym operator decyduje o odpowiednim rodzaju interwencji. Dzięki pilotażowi, w ciągu roku jego działania udało się uratować cztery osoby, a osoby dojrzałe biorące w nim udział, doceniły taki sposób korzystania z nowych technologii.
Cyfrowa komunikacja i usługi są istotnym elementem ułatwiającym dojrzałym pokoleniom dostęp do finansów, sklepów i lekarzy. Jednak dla samego zdrowa istotna jest też fizyczna aktywność. Na Flexi.pl oprócz informacji edukacyjnych - dotyczących cyfrowej edukacji, są też informacje o zajęciach ruchowych/sportowych dla pokolenia 55+.
Nie zapomnij o wartościowej lekturze:
Przełamywanie barier.
Srebrne generacje vs technologia.