Pokolenie 50+ tworzy nowy rynek

02 sierpnia 2021 | Rynek pracy/ Zatrudnienie/ Aktywizacja zawodowa | Artykuły

Pokolenie 50+ tworzy nowy rynek

Coraz aktywniejszy tryb życia osób w wieku 55+ generuje zapotrzebowanie na nowe produkty i usługi. Ma to znaczący wpływ na rozwój ekonomiczny. Trend jest szczególnie widoczny w najszybciej starzejących się krajach, takich jak choćby Chiny. Sytuacja ta nie ominie też Europy, w tym Polski, gdzie z roku na rok zwiększa się populacja Baby Boomers. Jak to wygląda na Dalekim Wschodzie, a jak w Polsce?

Chiny – trendy demograficzne a rynek produktów i usług

Według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych w 2050 roku 1,5 mld ludzi na świecie będą stanowiły osoby po 65 roku życia. Ten proces niesie za sobą szereg skutków związanych z, m.in., z gospodarką, systemem emerytalnym, wydatkami na ochronę zdrowia, ale także oczekiwaniami społecznymi i stylem życia. Widać to bardzo dobrze na przykładzie Chin, które są obecnie najszybciej starzejącym się krajem świata. Jak podaje chińskie Ministerstwo Spraw Obywatelskich Chin w 2020 roku 255 milionów mieszkańców Chin stanowili ludzie powyżej 60 lat życia. Do końca 2025 r. będzie ich już około 300 milionów. Jest to jednocześnie kraj najmłodszych emerytów. Wiek emerytalny dla kobiet wynosi tu 55 lat, dla mężczyzn - 60 lat, oznacza to jeszcze wiele lat ich aktywności jako konsumentów. National Committee on Aging szacuje wartość rynku produktów dla Silversów na 594 mld euro, co stanowi 8% chińskiego PKB. Rośnie też siła nabywcza dojrzałego pokolenia. Jak podaje Duxue Consulting od 2012 do 2018 podwoiła się wysokość chińskich emerytur. Obecnie średnia emerytura wynosi ponad 3000 RMB (5000 PLN). Jednak niemal połowa (110 milionów) gospodarstw domowych dojrzałych osób dysponuje miesięcznym dochodem wyższym niż 4000 RMB (6666 PLN), a 20 milionów - przekraczającym 10000 RMB (16666 PLN). Średnie i wysokie dochody ma 78% populacji dojrzałych osób.

Roztańczeni podróżnicy, czyli aktywność Chińczyków 50+

Chińscy reprezentacji Pokolenia Flexi mają znacznie większe oczekiwania wobec życia niż opieka nad wnukami, co w połączeniu z rosnącymi dochodami powoduje zmianę zwyczajów konsumpcyjnych. Zwiększają się wydatki na wypoczynek i aktywność fizyczną, modę i urodę, produkty ochrony zdrowia, usługi i towary pielęgnacyjne. Osoby 55+ lubią podróżować i stanowią pomad 20% wszystkich turystów w Chinach. Według Lvmama.com (chińskiego portalu do rezerwacji, w stylu booking.com) w 2018 roku każda z osób dojrzałych podróżujących w celach turystycznych, wydała średnio ponad 3600 RMB (6000 PLN). Rodzi się tu zapotrzebowanie na specyficzne usługi. Ponieważ podróżujący Silversi wolą spędzać czas z przyjaciółmi w tym samym wieku, duże chińskie, internetowe biuro podróży uruchomiło usługę o nazwie: „Nie dołączaj do grup z nieznajomymi”. Od czasu jej wprowadzenia w 2018 roku liczba rezerwacji wycieczek zwiększyła się dwukrotnie. Coraz większym powodzeniem cieszy się też turystyka medyczna, na którą w 2018 roku wydano 118,6 mld RMB.

Jeśli chodzi o aktywność fizyczną, starsi Chińczycy uprawiają głównie jogging, Tai Chi i taniec. Wieczorami i rano 100 mln przedstawicieli tamtejszego Pokolenia Flexi tańczy w parkach i na placach publicznych. Wiążą się z tym specyficzne zakupy: biorący udział w takich zajęciach wydają miesięcznie od 300 do 500 RMB na odzież i buty do tańca. Silver generation dba nie tylko o ogólną kondycję, ale też o urodę i wygląd zewnętrzny. Na Taobao, popularnej platformie zakupowej należącej do Alibaby, 60% chińskich przedstawicielek Baby Boomers średnio sześć razy w roku kupuje kosmetyki. Chiński dojrzały mężczyna chce również być modny i wydaje rocznie 1500 RMB (2500 PLN) na nowe ubrania.

Coraz więcej cyfrowych produktów dla przedstawicieli Pokolenia Flexi

Chińskie pokolenie 50+ interesuje się cyfrowymi technologiami. WeChat - najpopularniejszy chiński serwis społecznościowy miał w 2018 roku 61 milionów użytkowników w wieku od 55 do 70 lat, którzy średnio spędzali tu każdego dnia 1godzinę 37 minut (tylko 49 minut mniej niż młodzi ludzie).Według badań Alibaba Group zakupy online, (głównie na należących do grupy, bardzo popularnych w Chinach platformach e-commerce: Taobao i Tmall) robi 30 mln osób po 50 roku życia, wydając rocznie średnio 5000 RMB (8333 PLN) na osobę. Raport Wavemaker : „Embracing Spring of the Silver Economy” stwierdza, że od 2018 do 2020 roku liczba inteligentnych produktów dla chińskich Baby Boomers potroiła się. Firmy widzą, że chińscy konsumenci 50+ stają się aktywnymi użytkownikami cyfrowymi, dlatego w 2020 roku powstało w Chinach 1908 start-upów technologicznych związanych z produktami i usługami dla Silversów.

Srebrna Polska się budzi

Polska także się starzeje. Według prognozy GUS liczba osób w wieku 60 lat i więcej w Polsce w roku 2030 wzrośnie do poziomu 10,8 mln, a w 2050 r. wyniesie 13,7 mln (więcej tutaj). Osoby te będą stanowiły około 40% ogółu ludności naszego kraju.

Oczywiście trudno jest porównywać dwa światy: chiński i polski, ze względu na różnice kulturowe, różnice w sile nabywczej i różnice w polityce gospodarczej i demograficznej, ale jedno je łączy: polscy Silversi także zwracają się w stronę aktywnego życia. Według raportu 4P Research Mix, „Polski konsument 50+” z 2019 roku dzisiejsze osoby dojrzałe są bardziej niż kiedyś skoncentrowane na sobie i na własnych potrzebach, pragnieniach i marzeniach. Coraz mniejszy odsetek skupia się na szeroko rozumianej pomocy swoim dzieciom (spadek z 51% do 33% w stosunku do poprzedniego raportu). Pokolenie Flexi chętnie podróżuje, nie tylko po Polsce, ale też po świecie (wzrost o 16%) i uprawia sport (wzrost z 28% do 42%).

Baby Boomers w Polsce są też dłużej aktywni zawodowo i dysponują większymi niż kiedyś dochodami. Połowa osób (51%) po 60 roku życia nadal pracuje (niezależnie od czasu pracy i formy zatrudnienia), a 68% deklaruje, że ich sytuacja finansowa jest stabilna.

Cyfrowa strefa 50+ w Polsce

Pokolenie Flexi w Polce jest coraz mniej wykluczone cyfrowo i podąża za trendami technologicznymi. Jak podaje 4P Research Mix w 2007 roku zaledwie 14% respondentów deklarowało, że korzysta z Internetu, w badaniu realizowanym 10 lat później było ich już 45%, wiele z tych aktywności wiąże się z bankowością online. Jak podaje Związek Banków Polskich aż 94% Silversów posiadających dostęp do sieci korzysta aktywnie z bankowości internetowej, a 68% z nich robi to co najmniej raz w tygodniu. Nieco mniejszą popularnością cieszy się natomiast bankowość mobilna (którą z kolei lubią Chińczycy). Ponad połowa, bo aż 56% ankietowanych, nie korzysta z tego typu udogodnień

Pokolenie 50+ coraz częściej robi zakupy online. Jak stwierdza badanie Gemius "E-Commerce w Polsce" z 2019 grupę dominującą wśród ogółu kupujących w Internecie tworzą co prawda osoby z grupy wiekowej 35-49 (32% ogółu kupujących), ale Pokolenie Flexi plasuje się na drugim miejscu (26% kupujących). Upowszechniają się również usługi e-zdrowia - co w dużej mierze przyspieszyła pandemia. Ponad jedna trzecia osób w wieku 50 -70 lat umawiała wizytę lekarską przez Internet, portal pacjenta, stronę internetową przychodni itp., a 4 osoby na 10 zamawiały w ten sposób receptę na leki.

Niestety, mimo wyraźnych trendów demograficznych osoby dojrzałe wciąż nie są w Polsce traktowani jako komercyjna grupa docelowa warta szczególnej uwagi. Czas zatem docenić grupę 55+. Wie o tym flexi.pl, dostarczając ciekawe oferty pracy i aktywności 50+, możliwość opowiedzenia o swoich doświadczeniach i unikalnych kompetencjach i dając działom HR opcję znalezienia wartościowych pracowników. Dość powiedzieć, że wkład Pokolenia Flexi w rozwój gospodarki będzie bowiem z roku na rok coraz bardziej znaczący i warto sięgać po potencjał drzemiący w tej grupie.
 

Barbara Mejssner, dziennikarka, ambasadorka Flexi.pl w Warszawie

 


Wydrukuj

Zobacz podobne

Wykorzystaj wartość doświadczenia i zatrudniaj dojrzałe kobiety!
Wykorzystaj wartość doświadczenia i zatrudniaj dojrzałe kobiety!
12 sierpnia 2024 | Rynek pracy/ Zatrudnienie/ Aktywizacja zawodowa | Artykuły

Wykorzystaj wartość doświadczenia i zatrudniaj dojrzałe kobiety!

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie rynku pracy, dojrzałe kobiety stanowią niezwykle cenny zasób talentów. Doświadczenie, które zdobyły na przestrzeni lat, jest nieocenione w kontekście elastycznego zatrudnienia i rozwoju kariery.
Czytaj dalej
Praca sezonowa jako sposób na aktywne spędzanie czasu?
Praca sezonowa jako sposób na aktywne spędzanie czasu?
18 lipca 2024 | Rynek pracy/ Zatrudnienie/ Aktywizacja zawodowa | Artykuły

Praca sezonowa jako sposób na aktywne spędzanie czasu?

Lato to czas nie tylko wypoczynku, ale także możliwości aktywnego działania, także dla osób 50+. Coraz więcej przedstawicieli Pokolenia Flexi decyduje się na pracę sezonową jako sposób na wykorzystanie wolnego czasu oraz dodatkowy zarobek.
Czytaj dalej