Wciąż istnieje sporo barier utrudniających dojrzałym pokoleniom wejście do cyfrowego świata - główne z nich to finanse, ale są to także bariery mentalne i strach. Coraz szersze wykorzystywanie smartfonów sprzyja likwidacji tych przeszkód.
Główne przyczyny i konteksty wykluczenia cyfrowego dojrzałych osób
Z badania UKE wynika, że wśród osób dojrzałych najczęściej podawaną przyczyną niekorzystania z Internetu jest brak umiejętności (54,6 proc.) i brak potrzeb (47,1 proc. wskazań). Następne są zbyt wysokie koszty dostępu (18,5 proc.). Jak widać niemożność rozwijania cyfrowych kompetencji przez dojrzałe pokolenia często ma niestety w Polsce podłoże finansowe. W 2020 r. ZUS wypłacał średnią emeryturę w wysokości 2395,11 zł, w przypadku mężczyzn była ona wyższa (2992,13 zł), a w przypadku kobiet niższa (2002,66 zł). Natomiast cena laptopa o standardowej konfiguracji oscyluje wokół 1600 - 1800 zł. Do sprzętu należy jeszcze doliczyć koszt dostępu do Internetu, który osoby dojrzałe wskazały w badaniu UKE jako jedną z przyczyn nieskorzystania z sieci (18%). Jak widać, niskie dochody emerytów mogą stanowić jedną z istotniejszych przyczyn wykluczenia cyfrowego.
Drugą barierą są obawy związane z bezpieczeństwem. Respondenci opublikowanego w
2019 r. raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej pt: „Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów” przyznali, iż główną przyczyną powstrzymującą ich od korzystania z Internetu był strach przed staniem się ofiarą oszustwa. Obok finansów i strachu pojawiają się jeszcze takie bariery, jak brak umiejętności i sposobności ich nabycia (54,6%) oraz brak potrzeb (47,1%wskazań).
Źródło: UKE
Kompetencje cyfrowe dojrzałych osób będą rosły
Przedstawione dane na temat obecnych kompetencji cyfrowych Silver Generation nie są może zbyt optymistyczne, jednak na szczęście ten krajobraz szybko się zmienia i technologiczna luka z roku na rok się zmniejsza. Choćby rosnąca popularności smartfonów sprawa, że coraz więcej osób 55+ zaczyna korzystać z Internetu. Jak zbadał Ericsson Consumer Lab, w 2016 roku z sieci za ich pomocą smartfonów surfowało 47% ich posiadaczy, w 2020 roku było to już 81%. Trend ten potwierdza badanie Weroniki Chodacz, która w publikacji „Potrzeby i kompetencje medialne osób 55+” podaje, że 82% spośród internautów w wieku 65+ korzysta z Internetu, używając urządzeń mobilnych. Treści, które przeglądają, to najczęściej internetowe wersje gazet i portale informacyjne (72%); filmy i TV (41%).
Pamiętajmy o tym, że Internet stanowi dla osób 50+ „okno na świat” i korzystanie z niego jest ważne z dwóch powodów. Dla ludzi w wieku między 50 a 65, życia aktywnych zawodowo, Internet odpowiada na potrzeby związane wykonywaniem pracy, zdobywaniem informacji oraz ułatwieniami w życiu codziennym. Powyżej 65 roku życia przeciwdziała poczuciu osamotnienia i wykluczenia społecznego. W miarę przechodzenia na emeryturę kolejnych roczników, które obcują z technologiami na co dzień w domu i pracy, kompetencje cyfrowe w tej grupie będą rosły. Nie bez znaczenia są też wszelkie programy aktywizacji cyfrowej.
Płatne kursy wzbogacające kompetencje cyfrowe dodatkowo powiększają finansową barierę wejścia w świat technologii. Na portalu na Flexi.pl różne fundacje i stowarzyszenia ogłaszają nieraz, że prowadzą bezpłatne szkolenia z obsługi komputera czy korzystania z Internetu. Są tu, w jednym miejscu, zgromadzone informacje o takich inicjatywach z terenu całego kraju.
W tej tematyce nie możesz przeoczyć:
Srebrne Generacje vs technologia.
Dojrzałe pokolenie vs cyfrowy świat.