Raz jeszcze sięgamy do badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego: „Dyskryminacja ze względu na wiek na polskim rynku pracy – diagnoza” ze stycznia 2022 roku. Jeden z wyników owego eksperymentu, to doświadczenie 8% osób w wieku 60-69 lat, które miały do czynienia z sytuacją nacechowaną dyskryminacją w miejscu pracy. Z drugiej strony aż 60% badanych powyżej 40. roku życia twierdziło, że doświadczenie i wiedza osób w wieku 60 lat i więcej, nie są doceniane w polskim społeczeństwie. Może po prostu myślą już o swojej przyszłości?
Czym jest ageizm?
Wyniki tego badania potwierdziły zjawisko tzw. ageizmu, czyli dyskryminacji na rynku pracy ze względu na wiek. Dotyczyło to wymagań stawianych kandydatom na etapie selekcji ofert, jak i potem w przypadku formułowania oczekiwań, co do posiadania doświadczenia branżowego. Jak się okazuje, osoby w wieku powyżej 40. roku życia, wg ich subiektywnej oceny, rzadko doświadczają dyskryminacji ze względu na wiek w miejscu swojej pracy. I tylko kilka procent (mniej niż 10%) z nich uważa, że było doświadczanych niesprawiedliwym traktowaniem ze względu na wiek w ciągu ostatnich 5 lat.
Faktem jednak jest, że w procesach rekrutacji, kandydaci młodsi częściej niż starsi byli zapraszani do kolejnych etapów rekrutacyjnych. Co ciekawe, w przypadku kobiet w wieku 50 lat, poszukujących pracy niewymagającej doświadczenia, odsetek pozytywnych odpowiedzi wynosił niespełna 8%. Ogólnie, bardziej doświadczone życiowo osoby, są w gorszej sytuacji na rynku pracy.
Opinie reprezentantów różnych generacji na temat pracy
Różnice wiekowe na rynku pracy znajdują także odzwierciedlenie w opiniach pracowników z różnych generacji. Prawie połowa osób w wieku 40 lat uważa, że osoby młodsze i starsze funkcjonują jako osobne grupy w jednym społeczeństwie. Tylko 14% w grupie 40-49 lat oraz 19% w grupie 70 lat i więcej uważa, że osoby młodsze i starsze funkcjonują w społeczeństwie razem, tworząc spójną siatkę społeczną. Wyniki te pokazują dość jednoznacznie, że pracownicy zauważają różnice wiekowe w swoich firmach i różne podejście pracodawców do osób w różnym wieku.
Czy doświadczenie i wiedza ludzi 60+ nie są doceniane przez pracodawców?
Bez względu na przynależność do generacji wiekowej, ponad 60% respondentów sądzi, że doświadczenie i wiedza osób w wieku 60 lat i więcej, nie są doceniane w polskim społeczeństwie. Czyli obserwujemy dość spójną opinię na ten temat, co jest z jednej strony nie najlepszą laurką dla naszych pracodawców, ale z drugiej strony, może być dobrym prognostykiem na przyszłość. Bo skoro tak sądzi zdecydowana większość, to znaczy, że warto pochylić się nad wiedzą i doświadczeniem osób dojrzałych, by to lepiej wykorzystać w polskich firmach. Jeszcze większą zgodność poglądów obserwujemy przy kwestii potrzeby ciągłego nabywania wiedzy i rozwoju umiejętności. Tak twierdzi aż 80% respondentów. Mimo to wraz z wiekiem spada liczba szkoleń, w których biorą oni udział, choć na szczęście nieznacznie. W grupie pracowników w wieku 40 lat ponad 85% brało udział w jakichkolwiek warsztatach w ciągu ostatnich 5 lat, w przedziale badanych w wieku 50 lat, 80%, a wśród ludzi 60+ jeszcze 67%, a nawet przy pracownikach w wieku 70 lat, odsetek ten wynosił 49%. Prowadzący badania podkreślają jednak, że mowa jest trendem mierzonym statystycznymi wynikami. Co nie znaczy, że w wielu pojedynczych sytuacjach zachowania pracodawców mogą być zupełnie odmienne, w tym przypadku zdecydowanie bardziej pozytywne.
Zobacz także artykuł opisujący wyniki badań: PIE „Polscy pracodawcy niechętnie sięgają po kandydatów do pracy 50+”
Komentarz redakcyjny Flexi.pl:
Jak Państwo widzą, nasz portal Flexi.pl promuje aktywność ludzi po 50-tce, w tym aktywność zawodową. Zachęcamy do pracy, do działań wykorzystujących potencjał i doświadczenia zawodowe naszego Pokolenia Flexi. Ale jednocześnie pokazujemy, jak wygląda rzeczywistość. I jak wynika z tego artykułu, rynek pracy 50+ jeszcze nie dojrzał do sięgania po doświadczonych kandydatów do pracy „pełnymi garściami”. Dlatego także kierujemy nasze działania do pracodawców, do szefów firm i działów HR. By pokazywać im, że warto. By łamać stereotypy na temat dojrzałych pracowników. By korzyści odnosili wszyscy: i pracodawcy, i osoby po 50-tce. A wszystko to na podstronie www.flexi.pl/dla-firm. Zapraszamy – zaglądnij tam czasem!