Ostatnie 20 lat to apoteoza młodości w wielu firmach w Polsce. Wiązała się z napływem coraz większej liczby wykształconych osób na rynek pracy, do tego lepiej radzących sobie z nowinkami technicznymi, w szczególności w świecie komputerów i Internetu. Do tego młodsi zwykle lepiej posługiwali się językiem obcym oraz płynniej wtapiali się w korporacyjne sposoby pracy. Dojrzali pracownicy nie do końca pasowali do tych dziejących się naocznie zmian. Narosło wiele stereotypów na temat pracowników po 50-tce. Ale z czasem okazało się, że w organizacjach zaczyna brakować wielu kompetencji, doświadczeń, sposobów przekazywania wiedzy i społecznych wartość, oraz… zaczyna po prostu brakować dobrych pracowników.
Sięgając po doświadczonych kandydatów do pracy, stawiając na jak najdłuższe utrzymanie efektywności starszych pracowników, zachowujemy w organizacjach potencjał, bez którego wiele firm już wkrótce nie będzie się mogło obejść.Wystarczy, że skoncentrujemy się choćby na poniższych powodach, dla których warto stawiać na pracowników 50+:
-
Wiedza i doświadczenie
Gdy z firmy odchodzą dojrzali pracownicy, zwłaszcza ci z wieloletnim stażem, to pozostali tracą część „pamięci organizacji”. Nie wszystko bowiem jest w systemach i na serwerach. Wraz z ich odejściem, zwykle następuje stopniowa zmiana kultury organizacyjnej, ale nie zawsze w pożądanym kierunku i zakresie. Zatrudniając więc osoby ze sporym doświadczeniem z innych firm, zyskać możemy ich wiedzę i doświadczenie, którego dotąd nie mieliśmy. A wraz z tym umiejętność radzenia sobie w sytuacjach, które już kiedyś były przerabiane. I unikania błędów, które kiedyś zostały już popełnione i na nich uczono się odmiennych zachowań. W zróżnicowanym wiekowo zespole, zwykle młodsi kreują nowe pomysły i rozwiązania. Starsi pracownicy bywają z kolei nieocenieni przy zarządzaniu ryzykiem, ważąc decyzje i patrząc na nie poprzez pryzmat sytuacji już przeżytych i konsekwencji decyzji. Oczywiście mówimy tu nie o lękach przy podejmowaniu odważnych decyzji, ale o rzeczowej ich analizie. Dzięki temu zróżnicowane wiekowo zespoły, podejmują odważne decyzje, ale popełniają mniej błędów.
-
Lojalność
Poziom lojalności pracowników do firmy i do pozostałych pracowników, można mierzyć na wiele sposobów. Z jednej strony lojalni pracownicy rzadziej opuszczają swojego pracodawcę, gdyż wierzą, że są częścią firmy i się z nią utożsamiają. Z drugiej strony lojalność mierzy się także poziomem zaufania do organizacji, ale przede wszystkim do ludzi, tak współpracowników, jak i przełożonych, a czasem i klientów. Te wartości zwykle są bliższe osobom o tradycyjnym podejściu do pracy i miejsca swojej pracy, w większości osobom bardziej doświadczonym zawodowo.
-
Komunikacja i empatia
Zdolność do zachowywania dobrych bezpośrednich relacji ze współpracownikami, do słuchania, do rozmawiania, do doradzania i dzielenia się wiedzą, w dzisiejszych czasach stają się zasobami deficytowymi. Szczególnie w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych, zdystansowane spojrzenie na problem, oparte na przeżyciu wielu podobnych sytuacji z przeszłości, pomaga w pokonywaniu trudności i szukaniu rozwiązań. Młodsi pracownicy zwykle są sprawniejsi w stosowaniu nowoczesnych narzędzi i systemów, ale tam gdzie źródłem sukcesu są dialog i dobra komunikacja, to często sięga się po kompetencje dojrzałych pracowników. Nie uczestniczą oni już w „wyścigu szczurów”, nie walczą o pozycje i awanse, gdyż często szczyt swojej kariery czy ścieżki zawodowej mają za sobą. A tym samym niewiele mają do stracenia, niewiele muszą, ale jeszcze wiele mogą. I to daje im poczucie satysfakcji i spełnienia zawodowego. Doświadczonych pracowników warto obsadzać w rolach opiekunów, ekspertów, doradców. Z pespektywy „dobrego wujka” czy „troskliwej cioci” (zachowując dobre semantyczne konotacje), a przy tym kolegi czy koleżanki z pracy, mogą sprawiać, że życie społeczne w firmie będzie bardziej bogate.
-
Zmniejszenie rotacji pracowników
Jedna z większych bolączek pracowników HR oraz szefów działów to rotacja. Z trudem zrekrutowany pracownik, koszty szkolenia i wdrożenia oraz czas na to potrzebny i nagle po paru miesiącach czy nawet kilku latach… firma zostaje z niczym. Straty, straty, straty. O sposobach ograniczania rotacji w firmie pisaliśmy także w artykule „Za duża rotacja pracowników? Jak ją ograniczać?”. A jednym ze skutecznych narzędzi przeciwdziałania zjawisku fluktuacji jest właśnie stawianie na zróżnicowane wiekowo zespoły i pracowników dojrzałych, którzy zdecydowanie rzadziej opuszczają swoją firmę, nawet w sytuacjach kryzysowych.
-
Korzyści finansowe
O korzyściach finansowych związanych z zatrudnieniem osób 50+ pisaliśmy w artykule „Korzyści zatrudniania osób w wieku 50+”. Przyznajmy, nie są one znaczące i systemowo wiele pozostaje w tym temacie do zrobienia. Niemniej warto o nich wiedzieć i brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zatrudnianiu dojrzałych pracowników.
Powyższe argumenty nie wyczerpują listy korzyści z zatrudniania doświadczonych pracowników i dbania o nich w naszych organizacjach. Przekonujemy się o tym na co dzień, a demograficzne i kompetencyjne wyzwania rynku pracy, pokazują coraz częściej, że warto mieć w firmie zróżnicowanych pracowników, tak kompetencyjnie, jak i osobowościowo.