Czy rynek pracownika to mit czy rzeczywistość? Co dalej? Skąd pozyskujemy nowych pracowników? Część I
Kolejne otwarcie cyklu #DoPowiedzenia to dyskusja ekspertów na temat, który dotyka naszych firm i organizacji coraz dotkliwiej. Mowa o tym, jak szukać pracownika, gdy występuje problem braku kompetentnych kandydatów do pracy. Trendy w rekrutacji na 2022 omówili:
- Dariusz Ludwiczak, menedżer HR i ekspert rynku pracy 50+, Flexi.pl (prowadzący),
- Aleksandra Tyszkiewicz, Executive Director – Hays Talent Solutions,
- Mirosław Michalski, Dyr. Zasobów Ludzkich i Kultury Organizacyjnej – Krynica Vitamin SA,
- Romana Dorna - Lider Zespołu Rekrutacji Specjalistycznych - Sima Consulting.
Jak szukać pracownika? Trendy w rekrutacji 2022
O czym rozmawiamy, czyli główne tematy debaty.
- W naszych firmach szukamy pracowników, ale mamy kłopoty, by znaleźć takich kandydatów, którzy spełniają wymagania, co do wiedzy, umiejętności, doświadczenia, jak i dopasowania do zespołu.
- Na ogłoszenie o pracę odpowiadają chętni, ale ich profile zawodowe zwykle są dalekie od oczekiwań rekrutujących.
- Jednocześnie wielu szukających pracy narzeka, że nie może jej znaleźć.
- Osoby młodsze mają zwykle wygórowane oczekiwania, ale nie mogą się jeszcze wykazać kompetencjami. A tymczasem pracodawcy szukają osób, które wezmą więcej odpowiedzialności za wykonywaną pracę.
- Tyle mówi się o rynku pracownika lub rynku pracodawcy. A może to czas, by zacząć dyskutować o rynku kompetencji? Bo to o nie rozbijają się oczekiwania tak pracodawców, jak i kandydatów.
- Nie możemy mówić o jednym rynku pracy, bo jego specyfika jest różna, w zależności od regionu, wielkości miejscowości, branży oraz rodzaju wykonywanej pracy czy zawodów. Faktem jest jednak, że w każdym z tych obszarów następują zmiany, które są dla nas sporym wyzwaniem.
Skąd pozyskujemy nowych pracowników? Tendencje na rynku rekrutacji 2022
Tezy w dyskusji.
- Do tradycyjnych metod poszukiwań pracowników – ogłoszenia o pracę na wyspecjalizowanych portalach i stronach firmowych oraz agencje rekrutacyjne – dołączyły coraz powszechniej ogłoszenia na portalach społecznościowych oraz polecanie wśród pracowników.
- Przy stanowiskach specjalistycznych i kierowniczych lub bardzo unikalnych na rynku pracy, rośnie znaczenie LinkedIn oraz niszowych mediów społecznościowych.
- Na wielu stanowiskach, dzięki upowszechnieniu się pracy zdalnej, pojawiły się nowe możliwości pozyskiwania pracowników z różnych lokalizacji.
- W firmach produkcyjnych zaczęto wracać do sprawdzonych sposobów inwestowania w przyszłych pracowników – poprzez współpracę ze szkołami i uczelniami oraz poprzez organizowanie wizyt studyjnych czy wycieczek po zakładzie.
- Na stanowiskach produkcyjnych czy magazynowych zatrudnia się (często poprzez agencje) pracowników ze Wschodu. Część z nich awansuje na stanowiska specjalistyczne i wtedy sprzyja to związaniu ich z zakładem. Znika też bariera językowa u coraz większej liczby pracowników z Ukrainy czy Białorusi, co także pozwala na lepszą organizację pracy.
To tylko wybrane wątki z dyskusji ekspertów i praktyków zarządzania lub rekrutacji. Sięgnij po więcej wiedzy, doświadczeń i inspiracji, zobacz, jak będzie wyglądał rynek rekrutacji w 2022 roku. Obejrzyj film!
Zobacz także:
- II część debaty: https://flexi.pl/dla-firm/strefa-wiedzy/jak-zmienia-sie-jakosc-kandydatow-do-pracy-a-jak-metody-poszukiwan-rekrutacji-i-selekcji-nowych-pracownikow-2190
- III część debaty: https://flexi.pl/dla-firm/strefa-wiedzy/dopowiedzenia-cz-3-czyli-co-przesadza-o-skutecznej-rekrutacji-kiedy-siegniemy-szerzej-po-kandydatow-50-2198