Jak szukać pracownika, czyli jak zmienia się jakość kandydatów w ostatnim czasie?
Zobacz dyskusję ekspertów z obszaru zarządzania HR, jak i pozyskiwania kandydatów do pracy! I dowiedz się, jak szukać pracownika i jak zmienia się jakość kandydatów na przestrzeni ostatnich lat? Sprawdź, jak w ostatnim czasie ewoluowały metody poszukiwań, rekrutacji i selekcji nowych pracowników. Mamy dużo #DoPowiedzenia w II części debaty nt. Jak i skąd brać kandydatów do pracy? Trendy na 2022 rok
W rozmowie prognozy na temat rynku rekrutacji na 2022 poczynili:
- Dariusz Ludwiczak, menedżer HR i ekspert rynku pracy 50+, Flexi.pl (prowadzący),
- Aleksandra Tyszkiewicz, Executive Director – Hays Talent Solutions,
- Mirosław Michalski, Dyr. Zasobów Ludzkich i Kultury Organizacyjnej – Krynica Vitamin SA,
- Romana Dorna - Lider Zespołu Rekrutacji Specjalistycznych - Sima Consulting.
Ewolucja metod poszukiwań, rekrutacji i selekcji nowych pracowników
- Język komunikacji z kandydatami do pracy ewoluuje - treść ogłoszenia o pracę, użyty tam język, muszą być dostosowane do odbiorcy. Warto dywersyfikować przekaz kierowany do osób w różnym wieku. Jak? Sprawdź w debacie.
- Dlaczego ogłoszenie nie musi być… atrakcyjne, ma być precyzyjną informacją o przyszłej pracy?
- Metody poszukiwań stają się coraz bardziej spersonalizowane. Część kandydatów nie sili się na przygotowanie swojego CV, tylko odsyła do swojego profilu np. na LinkedIn. Co za tym idzie?
- Kończy się era „maglowania” kandydata, gdyż proces rekrutacyjny staje się także elementem employer brandingu – ważne, by kandydat miał pozytywne doświadczenie z kontaktu z przedstawicielami pracodawcy. Jak to przebiega w praktyce?
- Szacunek do kandydata, wysłuchanie go, przyjazne warunki rozmowy, a potem odpowiedź po danym etapie procesu – to warunki stawiające „wyżej poprzeczkę” pracodawcom lub firmom rekrutującym w ich imieniu. Czy to wymóg czasów?
- Proces rekrutacji musi być szybki, zwykle do 1 miesiąca. Kandydaci tego oczekują, zwlekanie może kończyć się utratą wartościowych potencjalnych pracowników.
- Marka i profil pracodawcy mają coraz większe znaczenie dla kandydatów. W jakim stopniu decydują o ich wyborach?
- Płatne polecenia stają się coraz bardziej powszechne. Jakie nowoczesne narzędzia są tutaj wykorzystywane?
- Zamiast oferować pracę w młodym i dynamicznym zespole, komunikujmy o pracy w przyjaznym, efektywnym i zróżnicowanym zespole. Dlaczego to ważne?
- Najmłodsi kandydaci do pracy wcale nie muszą już tak często sięgać do ogłoszeń, będą wybierali mniej standardowe metody szukania pracy. Kandydaci w wieku średnim i dojrzałym w najbliższych latach będą nadal szukali pracy przez ogłoszenia i portale.
- Coraz mniej zwraca się uwagę na formalne wykształcenie i kwalifikacje, a coraz większa wagę przykłada się do doświadczenia. Skąd ten trend?
- Kandydaci do pracy często pytają o możliwości rozwoju w firmie. Ale… zwykle sami nie bardzo wiedzą, na czym ten ich rozwój miałby polegać, równolegle w wielu firmach rozwój traktuje się zbyt ogólnikowo. To szansa dla dobrych pracodawców, aby wyjść naprzeciw i co więcej, samemu zdefiniować możliwości rozwoju.
- Może to czas, by sięgnąć po wiedzę merytoryczną dojrzałych pracowników – Pokolenia Flexi, czy nawet takich kandydatów do pracy. Ich umiejętność reagowania w trudnych sytuacjach, które już wielokrotnie wcześniej przerabiali, to znacząca wartość dodana. Taki trend już pojawia się zwłaszcza w średnich organizacjach, a w najbliższych latach powinien stawać się coraz bardziej powszechnym.
Zobacz także: