Każdy wiek jest dobry na rozwój i rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Przekonuje się o tym coraz więcej osób także na polskim rynku. Dobrym wyborem dla wielu dojrzałych osób jest stabilny model franczyzy, w którym przedsiębiorca może liczyć na szerokie wsparcie partnera tj. sieci franczyzowej, dzięki czemu łatwiej i bezpieczniej jest mu prowadzić swój biznes. Jednym z nich jest sieć Żabka, w ramach której w roli franczyzobiorców sklepów realizuje się obecnie ponad 5600 przedsiębiorczych osób, z czego co piąta to przedstawiciel grupy 50 plus. Ich niebywałą przewagą jest doświadczenie zawodowe, ale i życiowe.
– Osoby po 50 roku życia pragną pozostać aktywni na rynku pracy, sprawdzić się w czymś nowym, zostać swoim szefem czy po prostu pokazać otoczeniu, że dadzą radę. Co ważne posiadają wieloletnie doświadczenie w wielu różnych obszarach, które jest przydatne w roli franczyzobiorcy, podchodzą rozsądnie do biznesu, charakteryzuje ich mądrość i życiowa wiedza. To bardzo dobrzy kandydaci na franczyzobiorców – podkreśla Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych w Żabka Polska. Obecnie w sieci Żabka działa ponad 5600 franczyzobiorców, w tym 20% ma powyżej 50 roku życia. Przedsiębiorcy w sieci prowadzą łącznie ponad 7000 sklepów w całej Polsce, zarówno w małych miejscowościach, jak i dużych miastach.
Do współpracy z siecią większość franczyzobiorców przekonało szerokie wsparcie, jakie oferuje Żabka. Mogą oni bowiem liczyć na zaufanego, działającego na rynku od lat partnera. Jest to szczególnie ważne na początku, gdyż uruchomienie sklepu wymaga większego zaangażowania. Pomoc ze strony sieci jest dla nich również kluczowa w zakresie rozwoju technologicznego, który staje się naturalnym elementem funkcjonowania wszystkich branż.
– Niezwykle ważne jest poczucie, że możemy w każdym momencie polegać na wsparciu sieci, w tym partnera i managera ds. sprzedaży czy Centrum Wsparcia Franczyzobiorców, a także korzystać z różnych szkoleń. Choć lubię sama wszystko przetestować, douczyć się, to cenię sobie również to poczucie, że sieć nie pozostawia nas samych. Do tego dla wszystkich przystępujących do Żabki istotne jest, że to sprawdzony biznes, w którym działa już na rynku wiele osób – podkreśla Arleta Wojciechowska-Burdelas, franczyzobiorczyni z Poznania, która zaczęła współpracę z siecią po 50 roku życia.
Bieżąca pomoc
Żabka pomaga franczyzobiorcom już na starcie. Zajmuje się bowiem kompleksowym uruchomieniem każdej, nowo powstałej placówki – wybiera atrakcyjną lokalizację pod sklep, wynajmuje lokal, a następnie wyposaża go w niezbędny sprzęt, umeblowuje i zatowarowuje. Tym samym franczyzobiorca otrzymuje placówkę praktycznie gotową do przyjęcia klientów. Jednocześnie przedsiębiorca inwestuje niewiele, bo ok. 5 tys. zł, które przeznacza na zakup kasy fiskalnej czy opłacenie koncesji. Dodatkowo w pierwszym roku funkcjonowania w sieci przedsiębiorca otrzymuje gwarantowany przychód podstawowy w wysokości 16 tys. zł miesięcznie.
Sieć wspiera prowadzących sklepy pod jej szyldem także poprzez realizację działań promocyjnych i marketingowych oraz rozwój nowoczesnych technologii, które ułatwiają franczyzobiorcom prowadzenie placówek na lokalnych rynkach. Żabka udziela również wsparcia w obszarze IT, ze strony specjalnej jednostki - Centrum Wsparcia Franczyzobiorców, którego zadaniem jest zapewnienie doradztwa w obszarach i procesach biznesowych najważniejszych w codziennej działalności, jak również poprzez interwencyjne grupy serwisowe, które odpowiadają za szybkie rozwiązywanie usterek w sklepach.
Innym narzędziem, które ułatwia bieżące zarządzanie placówkami jest aplikacja Cyberstore, pozwalająca wyłącznie przy użyciu smartfonu z Internetem monitorować m.in. poziom zatowarowania, wielkość bieżących obrotów czy termin kolejnej dostawy. Co ważne dostawy towaru realizowane są z centrów logistycznych Żabki pod drzwi sklepów już następnego dnia po złożeniu zamówienia, dzięki czemu franczyzobiorcy nie muszą samodzielnie jeździć po hurtowniach, kupując poszczególne produkty.
Wszystkiego nauczymy
Aby przystąpić do sieci Żabka, nie trzeba mieć doświadczenia w handlu ani profilowanego wykształcenia. Nie jest wymagane też wcześniejsze prowadzenie działalności gospodarczej. Znaczenie mają jednak pewne cechy jak przedsiębiorczość i zaangażowanie, czy motywacja do zarządzania własnym sklepem. Sieć nowo przystępujących do niej przedsiębiorców uczy niemal wszystkiego – w procesie rekrutacji i szkoleń przedstawiciele Żabki starają się wszystko wyjaśnić i pomóc franczyzobiorcom w formalnościach. Podczas szkoleń przygotowawczych w sklepie trenerskim, jak również poprzez późniejsze szkolenia online na dedykowanej platformie e-learningowego, zdobywają lub poszerzają wiedzę i kompetencje. Dzięki szkoleniom franczyzobiorcy mają szasnę poszerzyć lub zdobyć wiedzę nie tylko z obszaru prowadzenia sklepu pod szyldem Żabka, ale również z HR, obsługi klientów, finansów czy sprzedaży.
– Prowadzenie sklepu Żabka to biznes dla osób w każdym wieku. Nie należy się bać codziennych wyzwań, bo w końcu do odważnych świat należy. Aby odnieść sukces niezbędne jest przy tym zaangażowanie, pracowitość i dopilnowanie swojej firmy pod każdym kątem. Trzeba też lubić kontakt z ludźmi. Fajnie być swoim szefem, a dodatkowo niezwykle ważne jest to, że dzięki aktywności zawodowej człowiek w moim wieku naprawdę czuje, że żyje, że realizuje misję i jednocześnie pozostaje w dobrej formie zarówno fizycznej, jak i umysłowej – dodaje Arleta Wojciechowska-Burdelas.
Zainteresowany biznesem z Żabką? Bliższe informacje o franczyzie sieci można znaleźć na www.franczyza.zabka.pl