Silversi, Baby Boomer albo Pokolenie Flexi – określeń opisujących osoby 50+ w obiegu funkcjonuje wiele. Niosą one za sobą różne konotacje. Co wyróżnia każdą z tych grup, czy są odmienne? Dlaczego pokolenie 50+ to generacja, z potencjałem której należy się liczyć, nie tylko w obszarze zawodowym, ale także pod kątem zagospodarowania rynku towarów, usług, handlu elektronicznego czy gromadzenia i redystrybucji rozrywek? Koniecznie sprawdź!
Baby Boomers, Silver, Pokolenie Flexi – co o nich wiemy?
Pokoleniem Baby Boomers lub Silver nazywane są osoby urodzone w czasie wyżu demograficznego, który wystąpił w okresie powojennym. Mężczyźni i kobiety w wieku 55-64 lat to coraz liczniejsza grupa, z uwagi na postępujące zmiany w demografii i starzenie się polskiego społeczeństwa. Jak wskazują liczne opracowania, atutami osób należących do tej generacji, są zaangażowanie, pozytywne spojrzenie na świat, a także szerokie horyzonty, dzięki którym problemy są rozpatrywane z szerszej perspektywy. Baby Boomers uznawane są za osoby, które chcą dzielić swoje doświadczenia z przedstawicielami młodszych generacji, chcą też pozostać aktywne. Dotychczasowe opracowania wskazywały, że Silversi cenią sobie tradycyjne środki przekazu, a medium, z którego najczęściej korzystali była telewizja. Da się zauważyć zmiany, tj. zwrot ku zakupom online czy korzystanie z mediów społecznościowych.
Dlaczego Pokolenie Flexi?
Misją Flexi.pl jest dostarczanie inspiracji w pracy i życiu prywatnym osobom 50+. Wiedząc, że grupa ta jest mocna społecznie, ekonomicznie, wyrosła w trakcie wielu zmian ustrojowych, gospodarczych, kulturowych, chcemy podkreślić, jak wiele ma do zaproponowania. Zarówno w obszarze zawodowym, jak i na innych polach. Pokolenie Flexi to osoby, które mają apetyt na życie, przy tym chcą dzielić się bogatym doświadczeniem, wiedzą, z powodzeniem odnajdując się w zróżnicowanych wiekowo organizacjach. W naszej optyce metryka jest atutem i stanowi wyznacznik wartości, potencjału, ale też empatii i siły, które są wpisane w pokolenie 50+. Osoby z Pokolenia Flexi pracują, dzielą się swoimi doświadczeniami i wiedzą, ale też poszukują i są aktywne w innych obszarach. Nie są im obce wolontariat, działalność charytatywna, a także – co pokazują współczesne trendy – szukają bardziej nowoczesnych rozrywek. Technologia, nowe formy przekazu, Internet jako medium są elementem życia, codziennym i naturalnym.
Digitalizacja a pokolenie 50+
Zmiany w świadomości, potrzeba nadążania i bycia na bieżąco, a także rozwój technologii spowodowały także, że pokolenie 50+ staje się najszybciej rosnącą grupą konsumentów na rynku e-commerce i m-commerce. Tendencje wskazują, że w 2020 roku sprzedaż w kanale online w tej kategorii wiekowej wzrosła blisko o połowę. Zmiany w zwyczajach zakupowych są już widoczne. I tak zaznaczyły się, np. w zakresie użytkowania gier mobilnych czy korzystania z usług zdalnych, takich jak bankowość elektroniczna. Co ciekawe, popularność wykorzystywania nowych technologii w przypadku osób 50+ wiąże się także z dużą aktywnością na smartphone’ach. Komórki dla licznej grupy stanowią drugie urządzenie. AdColony szacuje, że ta wartość oscyluje w grupie 55-64 wokół 41%. Prognozy wskazują jednak, że ten zakres będzie rósł, bowiem 50-latkowie adoptują się do wielozadaniowości. Teraz najchętniej wykorzystują urządzenia mobilne, aby znaleźć informacje na temat opieki lekarskiej, zgłębić temat podróży, wykorzystać okazję do zakupu, przejrzeć media społecznościowe, ale też skorzystać z rozrywek. W grupie 55-64 lata da się zauważyć aktywność dzienną na poziomie 2-3 godzin w tych zakresach. Tendencje, wg prognoz, mają się jednak pogłębiać.
Pasjans? Nie tylko, czyli czym jest silver gaming
Transformacja i przejście do innych form aktywności, które ogniskują uwagę generacji 50+ wyodrębniły zjawisko zwane silver gamingiem. Co istotne, w Internecie pojawiają się fora, które organizują społeczność graczy, powstają także zawodowe drużyny i to one biorą czynny udział w turniejach. Pokolenie 50+ stanowi silną reprezentację grających. Jak widać w badaniu Mexad Games i Mobile Institute przeprowadzonym w 2019 roku, choć wciąż tego typu rozrywka jest mniej popularna niż wśród młodszych, to panie stanowią tutaj silną reprezentację. I tendencja ta jest wzrostowa. Gracze pokolenia 50+ deklarują, że w ich optyce pozostają, m.in.: gry karciane, puzzle, ale także akcja, strzelanki, gry sportowe i strategiczne, logiczne, przygodowe, a także symulacje. Co ważne – trend Silver gamera zyskuje na popularności także w kontekście wskazywania tej formy aktywności w czasie wolnym. Pojawiają się głosy, że jest to nie tylko dobry sposób na relaks i hobby, ale także wartościowy trening charakteru, sprytu czy umysłu. Obserwacje pokazują, że czas pandemii wpłynął na pogłębienie trendów, także w kierunku wykorzystania gier jako pretekstu do dalszych aktywności. Zauważalna jest bowiem sytuacja, że Baby Boomers oglądają gamingowych influencerów, subskrybują ich, poszukują dodatkowych informacji w tym zakresie. Zaangażowanie około gamingowe jest więc większe. Sam wizerunek gamera w ostatnich latach zmienił swoje oblicze, a rozrywka stała się nie tylko bardziej egalitarna, ale też nie kojarzy się już negatywnie, co również ma wpływ na obserwowane trendy.
Przedstawiciele Pokolenia Flexi w mediach i reklamie
Postępujący trend starzenia się społeczeństwa zaczęto wykorzystywać także w reklamie i działaniach marketingowych. W mediach społecznościowych, ale także w kampaniach wielu marek pojawia się coraz więcej przedstawicieli pokolenia 50+ i bardziej dojrzałych osób. Wiele brandów zaczyna też doceniać potencjał pokazywania swoich produktów czy usług. W kampaniach marek o zasięgu globalnych, jak Zalando, Allegro, Dove czy L’oreal osoby dojrzałe promują produkty, pokazując siebie jako osoby aktywne, mające apetyt na życie, ceniących rozwój. Oldvertaising, bo tak nazywa się to zjawisko, zyskuje więc na popularności. Równolegle da się zauważyć coraz większą aktywność Silversów w mediach społecznościowych. Silver influencerzy, jak Beata Borucka znana jako Mądra Babcia (zajrzyj tutaj i zobacz, rozmowę Kasi Łakińskiej z Mądrą Babcią), Ireneusz Korzeniowski, znany jako Styleman, Ela Hübner, blogerka lifestylowa, którą publiczność kojarzy dzięki profilowi na Instagramie fajna_baba_nie_rdzewieje) to osoby rozpoznawane w świecie reklamy, legitymujące się dużą popularnością wśród fanów. I realizujące współprace marketingowe. Rynek ten ma szansę na duży rozwój, bo media społecznościowe gromadzą osoby nowe, ciekawe, chcące dzielić się swoim doświadczeniem, ale też posiadające odwagę, by pokazywać się w świecie digitalowym. A ponieważ trendy pokazują, że pokolenie 50+ to w mediach społecznościowych chętnie odnawia relacje z dawnych lat, ale też wykorzystuje ich potencjał, by mieć kontakt z bliskimi i rodziną (nawet z dalekich stron świata), prezentuje też swoje zainteresowania i chce komentować tematy na swoich profilach, rola tej formy komunikacji i oddziaływania będzie ewoluować i się rozwijać.
Pracownik 50+ – jaki jest?
Osoby dojrzałe, obok aktywności w mediach społecznościowych czy ogólnie pojętym świecie digital, pozostają też aktywne zawodowo. Flexi.pl wpisuje się w ten nurt, adresując potrzeby pracowników 50+. Na Flexi.pl można znaleźć pracę, inną formę aktywności, opowiedzieć o swoich kompetencjach, dając się znaleźć potencjalnemu pracodawcy. Warto wykorzystać ten potencjał. Pokolenie Flexi legitymuje się różnymi motywacjami do podjęcia pracy, np. dla niektórych są to względy finansowe, dla innych chęć pozostania aktywnym, dla jeszcze innej grupy wykorzystanie doświadczenia i wiedzy, i możliwość podzielenia się z nią w pracy w zespole zróżnicowanym wiekowo. Wysoka jakość pracy, elastyczność, empatia czy lojalność wobec pracodawcy to tylko niektóre z elementów, które już docenili rekruterzy (zobacz więcej tutaj). Taki trend cieszy!
Źródło: Mobiem